Udluftning om vinteren

Sidste vinter var båden til tider ret fugtig om læ, da den stod i stativet, udendørs. Det resulterede i lidt mug his og pist.
Jeg har overvejet at investere i en solcelle drevet ventilator. Der er selvfølgelig ikke meget sol om vinteren, men lidt kan det vel blive til. Er der nogen der har erfaring med dette, eller har en bedre løsning?
Jeg tænker på om det kan gøre problemet værre at den suger "varm" luft, og dermed også højt vandindhold, ind om dagen, som så kan kondensere ud når det bliver koldt om natten??

MVH
Ulf

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Ulf.
Det er et gammelt velkendt problem, men der er også råd for det. Du skal købe sådan nogle fugtsugere, eller lave dem selv. Hos Matas kan du købe Kalcium Klorid, dette hælder du ned i en gammel  nylon strømpe, så skal du hænge strømpen med indhold op ca. midt i din kahyt og stille en spand under. Kalcium suger fugt og omdanner det til vand der så drypper ned i spanden. Spanden skal alt efter vejeret tømmes ca. en gang om ugen, til gengæld får du et tørt indeklima i din båd. Pas på med at få det på fingrene, det er ætsende og vandet skal i kloarken, ikke ud i haven for det dræber alt grønt.

V.h.  Håndværkeren
Jeg har også prøvet de poser.. uden at syntes det hjalp på lugten af "våd og svedig gnu" om foråret når man lige stikker næsen ind i kahytten.

Luftfugtighed udligner, forstået på den måde, at hvis du har et tørt rum som ligger i fugtige omgivelser, så vil så vil fugtigheden altid prøve at blive ens.
Du har oplevet det hvis du har prøvet at tørre tøj indendørs efter det har regnet i flere dage.. Det tager meget længere tid.

Derfor prøvede jeg at sætte en solcelleventilator i vores 20 fod sejlbåd. Den billige til ca. 300 kr. fra biltema.dk og det var en meget mærkbar forskel fra "fugt-suger-posen"
Når først der havde været lys nok til den begyndte at snurre, fortsatte den med at snurre (suge) til det blev aften og mørkt.

Men det var som sagt, i den 20 fods båd.

Nu har vi en 25 fod med mere ståhøjde. Og der var samme problem med fugt, så jeg købte en solcelleventilator i en bådudstyrsbutik.
Den kostede ca. 1.200 kr men var tilgengæld med batterier, så den skulle kunne suge ca. 5 timer efter lyset forsvandt.

Den suger bare ikke lige så meget som den billige fra biltema.dk og den slukker næsten ved samme lysmængde som den billige.

Så vores oplevelse er: ventilatore er meget bedre end fugtsugere og den dyre behøver ikke at være bedre.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Virker sådan en solcelle ventilator også når båden kommer på land og bliver dækket af med presenninger 
Nej - det oplyses jo heller ikke at der skal presenning på. Hvilket er en anden religion. Hvis du pakker skuden ind vil den holde på den samme luft - og dårlig luft og skimmel vil have gode forhold.
Hvis man nu pakker den ind i en gennemsigtig presenning så den kan arbejde alligevel kan den jo alligevel ikke komme af med luften vel.

Jeg tror nu heller ikke en vindgenerator vil virke i en papkasse.. Med mindre man smider en kraftig blæser ind i kassen også.. og på sammen måde kan man jo smide en kraftig lyskilde ind under presenningen.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Der kan evt. monteres sådan en fætter her
Men om den kan klare det salte miljø i længden må du hellere spørge forhandleren om, men der står da den er til både !

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

I Flying Leth (29 fods ) har jeg solcelledrevet ventilator i forkahyt og salon. Det virke - har de fleste år båden til at ligge i vandet året rundt og salte i saltkværne er ikke fugtig. - og jeg bor ikke i båden og har varme på
Udluftningsventilen i nedgangsluge fra cockpit er iøvrigt åben.

Ventilatorerne er købt i udstyrsforretning og har kørt upåklageligt i indtil videre 5 år. Eneste vedligeholdelse er at et par gange om året tørrer jeg solcellen af med en fugtig klud (ferskvand).

Når jeg endelig er på land pakker jeg aldrig båden ind, så om det ændre ved jeg ikke - men så GOM skrive er det en helt anden snak.

Jeg havde denne kørende i 4 år inden jeg solgte båden.

Til den pris er det da muligt at skifte den ud når den er slidt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeh takker mange gange for råd og erfaringer. Det bliver nok en tur til Biltema efter en ventilator
MVH
Ulf

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

Med mindre man aflukker båden næsten helt lufttæt - hvilket ikke er hensigtsmæssigt- tror jeg, at man kæmper mod højere magter ved at anvende ventilatorer eller fugtsugere. Er der noget gennemstrøming af luft er man jo igang med at affugte hele lokalområdets atmosfære. Og ventilation opnås gratis og 24 timer i døgnet ved ikke at aflukke båden for meget, og sikkert meget mere effektivt end med en ventilator.

Har selv på en sejlbåd en heldækkende stofpressenning.Langs siderne ligger den tæt til skroget, mens der for og agter er åbninger. Forluge og nedgangsluge står fuldt åbne og der er aldrig dårlig lugt.
Tyveri? hvis tyve vil ind, kommer de ind, og ødelægger sikkert noget på deres vej.(værdier fjernet). Fygesne? absolut minimalt og ubetydeligt.

Pressening af plast giver lejlighedsvist indvendig "regn" af kondens, men det gør vel ikke så meget, så længe det ikke kommer ind om læ

Så mit forslag er: dæk af, men ikke for tæt og lad luger stå åbne.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis