Varmepunpe / klimaanlæg

Hej med jer

Jeg har et rum på 20 m2 som jeg skal have opvarmet / affugtet i en uopvarmet hal.
Det skal absolut ikke være et meget varmt rum, men det skal holdes frostfrit og ikke mindst skal der være en temperatur så fugten forsvinder. Så man i god ro og mag kan have værktøj osv. til at ligge uden at det ruster og går til.
Forestiller mig sådan en billig varmepunpe fra Jem & Fix eller lignende til ca. 2.500,-
Men jeg hører gerne fra nogle af jer der har stået med samme problemstilling :-)

Mvh. Emil

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til det brug tror jeg du vil få glæde af den, især hvis du kan lade udedelen blive inde i hallen.
Jeg har selv en tilsvarende, men med udedelen uden for. Den er genial til at køle luften om sommeren og giver fin varme, så længe udetemperaturen ikke kommer under 0. Jeg bruger den en hel del i overgangsperioderne.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej ktm

Når du skriver at udedelen kan blive i hallen så går jeg ud fra at du mener at det er en fordel at der er varmere omkring udedelen og dermed besparende ??? Kunne jeg egentlig ikke bare sætte udedelen op i rummet jeg skal opvarme ???
Virker den også som affugter ??? Går ud fra at det afløbsrør der er på indedelen er til det vand i luften som den udskiller i rummet ???

På forhånd tak :-)

Mvh. Emil

Nej du kan ikke placere udedelen i samme rum som indedelen, hvis du kunne det havde du nærmest opfundet evighedsmaskinen, den skal placeres enten i det fri eller under noget halv tag, den køler omgivelserne betragteligt.


Køletekniker & Energiteknolog.

Damn troede ellers lige jeg havde opfundet den helt geniale løsning der :-)
Tak for svarene og kom gerne med flere inputs.

Mvh. Emil

Billige varmepumper dumper med et brag
Se dig godt for, inden du investerer i en varmepumpe. De fleste lever ikke op til kravene.
Forbrugerne bliver vildledt, når de køber billige luft til luft-varmepumper i byggemarkeder og
dagligvarebutikker.
Det viser en test, som Center for Energibesparelser har fået foretaget på Teknologisk Institut.
En simpel test af fire typer varmepumper købt i byggemarkeder og dagligvarebutikker viser, at kun én af
pumperne lever op til det mærke, som de smykker sig med.
Køber katten i sækken
”Den fejlagtige mærkning af varmepumpernes energieffektivitet er så markant, at vi ser det som vores ansvar
at advare forbrugerne. Testen viser tydeligt, at forbrugerne højst sandsynligt køber katten i sækken, hvis de
går efter ugens tilbud,” siger Michael Reuss, projektleder for Center for Energibesparelser.
Pumpen fra Bauhaus, Coolix 9000BTU MSR3-9, dumpede testen med et stort brag. Selv om den er Amærket,
er energieffektiviteten i testen helt nede på et niveau, der svarer til EU's såkaldte energiklasse F.
EU’s energimærkning går fra A til G.
Nye regler på vej
To andre pumper, Alfa 9000 fra Bilka og Heatmax 11000BTU fra Bauhaus har en effektivitet svarende til D
og ligger dermed ligeledes langt fra det lovede A-niveau.
Den eneste B-mærkede varmepumpe i testen, Season Air KFR26G, fra Jem & Fix, er den eneste, der ikke
pynter sig med lånte fjer. Den er testet til det deklarerede B-mærke. Den er dog ikke mere energieffektiv, end
at den bliver forbudt på markedet fra nytår 2011, når nye regler træder i kraft. Herefter vil kun A-mærkede luft
til luft-varmepumper være tilladt.
På den baggrund anbefaler Center for Energibesparelser forbrugerne helt at undgå de billige varmepumper.
Pengene retur
Center for Energibesparelser har orienteret Energistyrelsen, som arbejder tæt sammen med centeret om
stikprøver og test. Energistyrelsen, som har det formelle tilsyn med ordningen, vil nu tage skridt til, at
mærkningen bliver korrekt.
Der blev sidste år solgt 20.000 varmepumper, hvoraf mange bruges i sommerhuse.
Hvis man har købt en af de testede varmepumper, har man mulighed for at klage til forretningen og forlange
alle pengene tilbage eller få et afslag i prisen.
Se listen med godkendte pumper, som Center for energibesparelser anbefaler, her.
Af THOMAS ANDREW
Offentliggjort 28.10.10 kl. 17:15
http://fpn.dk/bolig/trend_interior/article2228201.ece
epn.dk - Print-version: Billige varmepumper dumper med et brag Side 1 af 1
http://fpn.dk/bolig/trend_interior/article2228201.ece?service=printversion 29-10-2010
Annonce
En varmepumpe fra Jem & Fix er ikke at anbefale. Jeg installerede selv en i min garage der er 48 M2. Når pumpen har kørt i 2-3 dage med de temperature vi har lige nu, - ja så fryser skidtet til fordi den ikke selv kan afrime.
- Du kan lige så godt købe en ordentlig kvalitet med det samme, det andet holder ikke i længden. - I sommerhuset installerede jeg for fire år siden en varmepumpe købt i Bilka for 3.900 kr. - den fungerede fint de tre første vintre, den skulle også kun holde fugten væk, men den er nu temmelig ustabil og går den i stå starter den ikke selv op igen.

Det korte af det lange, Køb kvalitet første gang, vi er sikkert mange der har måtte sande at de billige bliver for dyre i det lange løb.
MVH. Carsten 
en anden ting ved mange af de billige er at de ikke har en 8grader indstilling ! og til dit formål vil en varmepumpe med 8grader indstilling være perfekt !! frost frit og tørt :-)

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Ja det er fint nok at man kan få varme pumper der har 8 & 10 graders setpunkt, men hvis rummet ikke er større så har du ikke energi nok i rummet til at afrime udedelen!, så vil du højest sandsynligt opleve at varmepumpen afrimer hver halve time.

Køletekniker & Energiteknolog.

samme problem her med en pumpe fra jem og fix, har fået byttet den en gang,, kører 2-3 dage så kan propelen ikke køre rundt pga af is over det hele,,,, det er det værste skidt jeg nogensinde har investeret i.

ibber

ibib
Ærgeligt at folk skal have en dårlig oplevelse med varmepumper, varmepumper virker hvis man betaler prisen og køber kvalitet.

Giver ikke meget for varmepumper med 8-10 graders funktion da de ikke virker i det danske klima... Med mindre der er monteret varmekabel i udedelen.. Og så er ideen ligesom lidt væk..
Køb der imod varmepumer der kan køre ned til 15-16 grader, så er man også fri for at værktøjet ruster pga. for høj luftfugtighed.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis