Hjælp søges til temperaturstyret blæser i sol luftvarmebox

Hej alle.

Jeg er i gang med at bygge en hjemmelavet solarventi type box 80x200. Jeg er rendt ind i et problem som går ud på at temperaturstyre blæseren. Om vinteren når jeg ikke er i sommerhuset vil jeg gerne havde at blæseren kan starte ved ca.8 grader og slukke ved ca. 4 grader. Samtidig når jeg er i sommerhuset vil jeg gerne havde at den starter ved ca. 25 grader og slukker ved ca. 20 grader. Det hele skal gerne havde strøm fra et solcelle panel. Hvilket panel osv bør jeg købe. Hvad vil i råde mig til. Hvad vil være den nemmeste løsning.

Håber at i kan hjælpe.

Venlig hilsen Morten

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

En termostat til de gamle Gram køle skabe kan stilles fra +1 til + 9 grader..

www.repart.dk

Og søg på varenummer 655073


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Kan ikke helt se problemet med styringen, når solen skinner bliver der lavet varme i kassen og så laver panelet el og blæseren begynder at snurre Jeg har dog sat en kontakt på så jeg kan slukke for den i højsommeren.... ellers bliver der mega varmt inde i værkstedet.
På min "to do" liste er der at jeg skal ha sat en blæser mere op i skygge siden af huset så jeg kan trække kølig luft ind om sommeren.

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Jeg må sige at jeg efterfølgende har haft de samme tanker. Mit store problem er valget af en solcelle, da jeg intet ved om dem. Jeg har dog hørt at en 10 Watt/ 12 Volt skulle være nok, eller kan man nøjes med en 5Watt/12V. Hvad syntes du. http://kerychip.dk/oscommerce_st/catalog/index.php?cPath=21_86
Vil man få brug for en 12V voltage regulator for fans.  Som i kan forstå er jeg ikke en ørn til disse ting.
Tak for link og råd. Den snupper jeg.
Tror jeg vælger den billige løsning først. Kan altid senere udskifte hvis / når det bliver nødvendigt.
Jeg har kontakt til en gut i England, og kan igennem ham købe en 12Volt diff styring (234kr.- med fragt) hvor du kan sætte hastighed på blæser, den har 2 følere, en til huset og en til solfanger... så indstiller man diff, så når solfanger er et bestemt antal grader varmere end huset så køre blæseren...


Det andet der er ret dumt. hvor fedt er det at trække koldere luft ind i huset ?


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Lyder meget interessant. Lidt ala min første tanke, da jeg ikke vil have at der blæses kold luft ind når jeg er i sommerhuset ( under stuetemperatur ), men gerne når jeg ikke er der, dog ikke under 5 grader for at holde det frostfrit. Vil den diff styring kunne gøre det.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis