Efterisolreing at loft.

Hej jeg har lige lidt spørgsmål til isolering af loft i lejlighed.

Jeg har på nuværende tidspunkt ca 100mm isolering på loftet. Kan jeg bare købe 250mm isolering og ligge ovenpå, eller skal der dampspære imellem. tror nemlig ikke at der er dampspærer under den nuværende isolering?

Er der ellers noget jeg skal være opmærksom på?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Loft i lejlighed? Gitterspær eller hvad?
Der skal under alle omstændigheder være en dampspærre.
Enten den gamle, måske i form af intakt puds på rørvæv.
Eller en ny som i dit tilfælde kan ligges ovenpå den gamle isolering. Og så SKAL der min. 200 mm ovenpå. (Så dine 250 bliver fint.)
Hej..

Hvis du skal lægge en dampspærre ovenpå den eksisterende isolering, skal man være opmærksom på at den ikke kommer mere end en 1/3 ind i det totale lag af isolering, da det så vil have modsat effekt.

Hvis du vælger bare at lægge det ovenpå den gamle isolering, skal du også være opmærksom specielt ude ved tagfoden på at du ikke stopper for ventilation ved at isolere helt ud imod taget.

Dette kan undgåes ved at lave et vindbræt, som vil lede luften over isoleringen og op på dit loftrum, hvor det skal bruges.

Som skrevet ovenover vil 250 mm være fint, da dampspærren så vil være mindre end en 1/3 inde i isoleringen.

M.v.h Nordin
Tak for svarene!

Skal jeg på nogen måde montere dampspære, evt hæfte det fast på bjælkerne? eller skal det bare rulles ud? og derefter det samme med isoleringen?
Nu har vi vist forudsat at de hundrede mm gammeltykkelse var lig med højden af spærene.
Men der må jo ikke forekomme hulrum imellem isoleringslagene.
Så hvs spærrene er lige så høje som isoleringen er der ingen problemer. Spærren ligges ovenpå, på tværs af spærene og fæstnes med hæfteklammer til spæroverside.
men som sagt skal du være opmærksom på at der skal være dobbelt så meget isolering over som under dampspærren - osse helt ude ved udhænget.
Hvis spærene er højere end isoleringen skal dampspærren trykkes ned mod isoleringen og fæstnes til siden af samme spær.
Og slutteligt. Tætning mellem dampspærre og andre bygningsdele skal være omhyggeligt udført.

Sikke en lang forklaring !!!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis