Din dampspærre isolerer bedre end du tror!

Mange regner ikke damspærreren for noget særligt. Ofte opsættes den sjusket og med utætheder. Dampspærreren skaber tæthed i dit hus, og tætheden er med til at mindske træk. Hvor der er træk, er der også udskiftning af luft. Altså kold luft ind i huset, og varm luft ud. Hvorfor kaldes det en damspærre? Jo, når en familien laver mad, tager bad, trækker vejret, sveder mm. Så udvikles/afgives der fugt. Dette bliver til damp, som er tungere end luft. Der udvikles et damptryk, ikke stort, men nok til at indeluften vil prøve at finde en vej ud. Det skal nævnes at jo højere luftfugtigheden er, jo lettere har luften ved af bære varmen. Det er derfor at Dampspærren er vigtigt! Ikke blot for at holde på varmen, men i særdeleshed også for at beskytte din bygning mod fugt. bare en lille tanke, som helt sikkert vil kunne give mange mennesker en besparelse på varmeregningen
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så udvikles/afgives der fugt. Dette bliver til damp, som er tungere end luft. Der udvikles et damptryk, ikke stort, men nok til at indeluften vil prøve at finde en vej ud.

Damtrykket og dermed at fugten (vandmolekylerne) bevæger sig skyldes at der er en ligevægtforskydelse (en gradient). Var temperaturen og luftfugtigheden den samme på begge sider uden en dampspærre ville der ikke være nogen nettovandring af vandmolekylder. Der ville være vandring frem og tilbage pga. diffusion - men koncentration på begge sider ændres ikke.

Dampspærren er så "finmasket" at vandmolekyler ikke kan trænge igennem.

 

 

 

Ja- men tilgengæld skal du så lufte ud 2 gange om dagen for at skifte luften og sikre der ikke bliver for fugtigt i huset..

Husk at det også skal ånde.. Ellers kan du jo trække en plastikpose over hovedet og se hvad der sker..

Så ja - den skal være tæt - men huset skal ikke være hermetisk lukket.. Men ser ofte at folk renoverer gamle huset og plastrer det til i plastik, og efter kort tid laver de friskluftventiler som skal være åbne for ikke vinduerne skal rådne op i dug..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Ja, hvordan kan det være at så mange har allergier og luftvejs problemer ? kunne det skyldes at vi i dag vælger at bo i plastikposer ?
Det lyder fint at vi skal spare på energien, men hvis helbredet tager skade, har vi så sparet for meget?
Istædet for at isolere os ud af problemerne, kunne vi jo forsøge at gøre noget ved vores forsyning. Jeg tror der vil gå mange år inden vi får skiftet vores kulfyrede kraftvarmeværker ud med noget mere bæredygtigt.

Istædet for at stille krav til isoleringsmængden i et hus, kunne man feks. forlange at alle nybyggede huse skulle hente 70-80 procent af deres energi fra alternativ energi, så som sol-vind-jordvarme på det enkelte hus.
Dette ville betyde at vi som samfund kunne skrue lidt ned for kul forbruget...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg vil gerne lige korrigere med at fugtig luft er (marginalt) lettere end tør luft. Ved samme tryk og temperatur, selvfølgelig. Men det har ikke noget at sige i det oprindelige argument, men fugtig luft er ikke "tungere" en tør luft. Det er måske lidt ulogisk at luft bliver "lettere" hvis man "hælder vand i den", men fugten fortrænger flere molekyler end den tørre luft. I den internationale standardatmosfære, ISA, antages det at trykket ved havoverfladen er 1013.25 hPa (tidligere millibar), 15 grader C ved havets overflade og uden indhold af vanddamp. Luftens densitet bruger gaskonstanten for TØR luft. Gaskonstanten varier en smule med fugtigheden, men altså således at luften bliver LETTERE når den er fugtig (alt andet lige)

Normalt beregner man luftens densitet ud fra tryk og temperatur, og ser helt bort fra fugtigheden, fordi den har så marginal indflydelse i forhold til netop temperatur og tryk.

Men i det her tilfælde er der helt andre ting der er vigtige. Jeg mener selv, at den vigtigste årsag til en god dampspærre er for at undgå skader som følge af råd og svamp, og andre ubehageligheder der opstår, når den "rigtige" temperatur og fugtighed giver gode vækstmuligheder for organismer som ødelægger materialer og gør os syge.

For at lave en bolig som er optimal både mht svamp/råd, indeklima OG energi, er der en rimelig simpel løsning, som dog ikke er så udbredt - endnu. Det går ud på at installere et simplificeret ventilationssystem, med to funktionstilstande. En for sommer, og en for vinter.

Sommer:

Temperaturen er ikke problemet, men luftfugtigheden er. Luften suges ud af wc/bad, bryggers og køkken, og luft IND i huset foregår via ventilationskanaler, som f.eks. indbygget i vinduer, utætheder i huset mm. Der monteres en affugter, evt med luftfilter, for at nedbringe luftfugtigheden til et acceptabelt niveau. Om affugteren skal recirkulere luften i huset eller om den skal pumpe luft IND i huset, ved jeg ikke endnu, men i forbindelse med indeklima og komfort er fugtigheden alt for ofte overset, hvorimod man ofte kun fokuserer på temperaturen. Der er faktisk 5 vigtige punkter der afgør om vi har det komfortabelt eller ej - og ikke bare temperaturen:

1. Døgnrytme - kroppen ønsker forskellig temperatur på forskellige tidspunkter af døgnet

2. Aktivitet - stillesiddende vil vi have det varmere end hvis vi arbejder fysisk

3. Luftfugtigheden - jo fugtigere luft, jo lavere bør temperatur og/eller ventilation være, for at vi har det komfortabelt. Omvendt så behøver vi ikke køle huset til 21 grader om sommeren, hvis vi kan sænke luftfugtigheden (kræver meget mindre energi)

4. Træk - direkte ventilation kan kompensere hvis temperaturen OG fugtigheden til sammen er for høj (derfor den nemme løsning en ventilator til om sommeren, som nogen tror "køler" luften). Det samme forhold som "wind chill" der typisk beregnes om vinteren når det blæser godt.

5. Temperaturen - en af de vigtigste parametre i indeklima, men man kan altså ikke bare sætte 21 grader og så glemme resten - se punkt 1 til 4!

Jo varmere luft, jo lavere luftfugtighed for at vi har det komfortabelt - specielt om natten! Der er nye (men simple) teknologier på vej inden for luft affugtning, som kun kræver en brøkdel af den energi nuværende luftaffugtning kræver.

Vinter:

Om vinteren er luftfugtigheden ikke noget problem, da udeluften for det meste er ret kold, og luften bliver derved naturlig tør, når den varmes op til stuetemperatur. Men der er til gengæld et varmetab, som skal indhentes. I eksisterende (og ikke så tætte) huse, behøver man ikke partout forfølge en total tætning af huset til nyeste standard.

Ideen her er at kold luft IND i huset ikke er noget problem, det er når VARMEN SLIPPER UD, at energien spildes. Dvs, der skal igen suges luft ud af bad, wc, køkken og bryggers (vaske/tørrerum), men i vinter tilstanden skal energien tages ud af luften med en varmeveksler og føres ud i varmesystemet (for at kompensere for den kolde luft der kommer ind).

Så længde der SUGES luft UD af huset, så der konstant er et svagt undertryk i hele huset, så forsvinder der ikke noget varme ud af huset af utæthederne. LIGELEDES, og ENDNU VIGTIGERE, så vil dette undertryk holde husets vægge tørre OG sørge for at damptrykket ikke trykkes IND i væggene, fordi der er undertryk. Hvis der skulle blive for fugtigt, så kan affugteren starte op. Men normalt er dette ikke nødvendigt om vinteren.

Jeg har boet i et hus med dette system, delvist installeret. Om vinteren virkede det på denne måde, og der var absolut ALTID tørt. Vasketøj på stativ i stuen tørrede en hel maskine på 3 timer, og aldrig nogen sinde noget dug på indersiden af vinduerne. Desværre var der ingen affugtnings funktion til at bruge om sommeren i dette hus, så der kunne godt blive lidt lummert! Og vasketøj var markant længere tid om at tørre, om sommeren ...

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Nu bor jeg i et hus fra 1970 - dengang gjorde man ikke meget ud af dampspærre, der er alukraft i baner men der er ikke hverken tapet i kanter eller samlinger.
Vi renoverer løbende på huset og er indtilvidere kun stødt på frisk tørt træ.. - så her 40 år efter har jeg svært ved at se hvordan det skulle have været anderledes med en hermetisk plastikpose at bo i..

Så alting med måde - også dampspærre..

Dernæst skaber man en masse problemer i et lukket hus - en ting er luften der ikke skiftes og dermed bliver både dårlig og fugtig - det kan man så kompensere for ved at lave et genvexanlæg eller lignende..

Men hvad med de 3-400m3 luft emhætten skal suge ud af køkkenet - hvor skal de komme ind ?

Og hvad hvis man har en tørretumbler - den luft den blæser ud skal jo erstattes af noget nyt der kommer ind ..

Det samme med en brændeovn - hvis huset er lukket - hvordan skal der så komme noget ud af skorstenen ?

Så nej tak til en plastikpose over hovedet, ja tak til en god isolering og nogle utætheder så der er noget naturlig ventilation..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Annonce
Det vil være en stor fejl hvis man i dag bygger et nyt hus, uden at integrere en form for tvungen ventilation. Dvs. et ventilationsanlæg som f.eks. genvex, eller som jeg har, en emhætte der aldrig stopper helt, den køre simpelthen hele døgnet. Det giver et konstant undertryk i huset, hvilket medvirker til at 10 udluftningsventiler i huset, konstant levere frisk udeluft.
Skrevet af kamb på 31 okt 2010 19:48
Nu bor jeg i et hus fra 1970 - dengang gjorde man ikke meget ud af dampspærre, der er alukraft i baner men der er ikke hverken tapet i kanter eller samlinger.
Vi renoverer løbende på huset og er indtilvidere kun stødt på frisk tørt træ.. - så her 40 år efter har jeg svært ved at se hvordan det skulle have været anderledes med en hermetisk plastikpose at bo i..

Så alting med måde - også dampspærre..

Dernæst skaber man en masse problemer i et lukket hus - en ting er luften der ikke skiftes og dermed bliver både dårlig og fugtig - det kan man så kompensere for ved at lave et genvexanlæg eller lignende..

Men hvad med de 3-400m3 luft emhætten skal suge ud af køkkenet - hvor skal de komme ind ?

Og hvad hvis man har en tørretumbler - den luft den blæser ud skal jo erstattes af noget nyt der kommer ind ..

Det samme med en brændeovn - hvis huset er lukket - hvordan skal der så komme noget ud af skorstenen ?

Så nej tak til en plastikpose over hovedet, ja tak til en god isolering og nogle utætheder så der er noget naturlig ventilation..
Vi har også 70´er hus med alukraft i lange baner. Problemet med at mangle dampspærren er at når huset isoleres kraftigt vil den fugt der slipper igennem indefra kondensere i isoleringen.
Ved 20 grader og 50 % relativ fugt, sker dette omkring 10 grader. Så er der koldere end 10 grader vil dette ske.
Jeg tror personligt at tætheden af dampspærre er en del overdrevet, da fugten stadigvæk kan komme ud af isoleringen gennem diffusion. En ordentlig ventilation over isoleringen, mener jeg er det essentielle.


 

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis