Jeg vil gerne lige korrigere med at fugtig luft er (marginalt) lettere end tør luft. Ved samme tryk og temperatur, selvfølgelig. Men det har ikke noget at sige i det oprindelige argument, men fugtig luft er ikke "tungere" en tør luft. Det er måske lidt ulogisk at luft bliver "lettere" hvis man "hælder vand i den", men fugten fortrænger flere molekyler end den tørre luft. I den internationale standardatmosfære,
ISA, antages det at trykket ved havoverfladen er 1013.25 hPa (tidligere millibar), 15 grader C ved havets overflade og uden indhold af vanddamp.
Luftens densitet bruger gaskonstanten for TØR luft. Gaskonstanten varier en smule med fugtigheden, men altså således at luften bliver LETTERE når den er fugtig (alt andet lige)
Normalt beregner man luftens densitet ud fra tryk og temperatur, og ser helt bort fra fugtigheden, fordi den har så marginal indflydelse i forhold til netop temperatur og tryk.
Men i det her tilfælde er der helt andre ting der er vigtige. Jeg mener selv, at den vigtigste årsag til en god dampspærre er for at undgå skader som følge af råd og svamp, og andre ubehageligheder der opstår, når den "rigtige" temperatur og fugtighed giver gode vækstmuligheder for organismer som ødelægger materialer og gør os syge.
For at lave en bolig som er optimal både mht svamp/råd, indeklima OG energi, er der en rimelig simpel løsning, som dog ikke er så udbredt - endnu. Det går ud på at installere et simplificeret ventilationssystem, med to funktionstilstande. En for sommer, og en for vinter.
Sommer:
Temperaturen er ikke problemet, men luftfugtigheden er. Luften suges ud af wc/bad, bryggers og køkken, og luft IND i huset foregår via ventilationskanaler, som f.eks. indbygget i vinduer, utætheder i huset mm. Der monteres en affugter, evt med luftfilter, for at nedbringe luftfugtigheden til et acceptabelt niveau. Om affugteren skal recirkulere luften i huset eller om den skal pumpe luft IND i huset, ved jeg ikke endnu, men i forbindelse med indeklima og komfort er fugtigheden alt for ofte overset, hvorimod man ofte kun fokuserer på temperaturen. Der er faktisk 5 vigtige punkter der afgør om vi har det komfortabelt eller ej - og ikke bare temperaturen:
1. Døgnrytme - kroppen ønsker forskellig temperatur på forskellige tidspunkter af døgnet
2. Aktivitet - stillesiddende vil vi have det varmere end hvis vi arbejder fysisk
3. Luftfugtigheden - jo fugtigere luft, jo lavere bør temperatur og/eller ventilation være, for at vi har det komfortabelt. Omvendt så behøver vi ikke køle huset til 21 grader om sommeren, hvis vi kan sænke luftfugtigheden (kræver meget mindre energi)
4. Træk - direkte ventilation kan kompensere hvis temperaturen OG fugtigheden til sammen er for høj (derfor den nemme løsning en ventilator til om sommeren, som nogen tror "køler" luften). Det samme forhold som "wind chill" der typisk beregnes om vinteren når det blæser godt.
5. Temperaturen - en af de vigtigste parametre i indeklima, men man kan altså ikke bare sætte 21 grader og så glemme resten - se punkt 1 til 4!
Jo varmere luft, jo lavere luftfugtighed for at vi har det komfortabelt - specielt om natten! Der er nye (men simple) teknologier på vej inden for luft affugtning, som kun kræver en brøkdel af den energi nuværende luftaffugtning kræver.
Vinter:
Om vinteren er luftfugtigheden ikke noget problem, da udeluften for det meste er ret kold, og luften bliver derved naturlig tør, når den varmes op til stuetemperatur. Men der er til gengæld et varmetab, som skal indhentes. I eksisterende (og ikke så tætte) huse, behøver man ikke partout forfølge en total tætning af huset til nyeste standard.
Ideen her er at kold luft IND i huset ikke er noget problem, det er når VARMEN SLIPPER UD, at energien spildes. Dvs, der skal igen suges luft ud af bad, wc, køkken og bryggers (vaske/tørrerum), men i vinter tilstanden skal energien tages ud af luften med en varmeveksler og føres ud i varmesystemet (for at kompensere for den kolde luft der kommer ind).
Så længde der SUGES luft UD af huset, så der konstant er et svagt undertryk i hele huset, så forsvinder der ikke noget varme ud af huset af utæthederne. LIGELEDES, og ENDNU VIGTIGERE, så vil dette undertryk holde husets vægge tørre OG sørge for at damptrykket ikke trykkes IND i væggene, fordi der er undertryk. Hvis der skulle blive for fugtigt, så kan affugteren starte op. Men normalt er dette ikke nødvendigt om vinteren.
Jeg har boet i et hus med dette system, delvist installeret. Om vinteren virkede det på denne måde, og der var absolut ALTID tørt. Vasketøj på stativ i stuen tørrede en hel maskine på 3 timer, og aldrig nogen sinde noget dug på indersiden af vinduerne. Desværre var der ingen affugtnings funktion til at bruge om sommeren i dette hus, så der kunne godt blive lidt lummert! Og vasketøj var markant længere tid om at tørre, om sommeren ...