Lejer og føringer

Hej Alle
Jeg overvejer selv at bygge en cnc fræser.
Min oprindelige plan var at købe en fræser som denne:
http://www.cnc1.eu/de/kompas-h-1000
Men jeg er blevet nærig og vil forsøge at spare lidt penge på projektet. Byggesættet koster ca. 6.000 så ved ikke om det er realistisk at gøre det billigere.
Har aluminium liggende som jeg kan lave det meste af, men er noget i tvivl om lejer og føringer.
Er der nogen der har forsøgt at lave glide lejer og møtrikker i PEHD?, umiddelbart synes jeg det er at foretrække overfor POM/Delrin, (Eneste ulempe er tendens til koldflydning).
Hvordan laver i møtrikkerne?, som en stor møtrik med stor højde? eller som 3 enkelt møtrikker?

Mvh. Tonny
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Tonny, velkommen til forum. Min egen erfaring er at det er vidt forskelligt hvad folk lige kan komme til af stumper, hvilket gør det lidt svært at rådgive om hvad der bedst kan betale sig. Så til spørgsmålet om byggesættet vil jeg sige at det som udgangspunkt ser rigtigt fornuftigt ud, også til prisen - da den har det med at løbe stærkt når man selv går i gang. Hvis du selv har aluminium, samt muligheden for at bearbejde dette, så er en kombination med polymer-bøsninger/møtrikker en rigtig god idé. Der findes en lang række polymerer der er beregnet til lejring, som du selv er inde på, mener at have en mappe stående hvis du er interesseret. Med møtrikker ville jeg helt klart lave én møtrik på fin tolerance, men hvis du ikke kan leve med den smule vendeslør der unægteligt vil være, så må du lave to der bliver spændt fra hinanden, men det koster jo lidt ekstra kræfter.
Håber det hjalp en smule.

Peace through superior firepower.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis