Cirkel i træ


Jeg har gået med en lille ide om at lave en "Japansk" afdeling i haven til mine Bonsai træer. I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at lave en indgang i hegnet som er et ca, 2mtr rundt hul.

Altså: et hegn der indeholder et "tøndebånd" i træ som indgang, dog skal de nederste 30-40cm være under niveau.

 
Men jeg har ikke nogen gode ide'er til hvordan jeg bygger en sådan cirkel (eller næsten cirkel) i træ, som oven i købet skal kunne tåle at vejr og vind. Har du/i en god ide ?   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Henrik.
Jamen så får du lige en mulighed her, jeg går ud fra at det der ligner en mur er selve hækken.
Du kan lave et bærende skelet af laminerede buer, hvorpå du skruer brædder der er høvlet med en skrå kant ligesom i tøndestave. (Kunne du så få fat i nogle Bambus brædder var toppen nået)
Fremgangs måden til at lave skelettet er følgende:
Du skal have fat i en tyk spånplade á 122 x 244 cm.  På denne skal du men blyant lave en halvcirkel, du starter med at slå et lille søm i  pladen ca. 10 cm. inde og midt på længden af pladen. I sømmet binder du en lille snor som du så kan udmåle til 102 cm. hvor du så binder en blyant fast, så kan du lave en halvcirkel på pladen. Læg så et stykke kraftig gennemsigtigt plastick på hele pladen, det er for at når du skal lime lister sammen til buen vil det ikke lime sig fast til pladen.
Du skal så bruge nogle træklodser á 5x5x10 cm. dem bore du nogle huller i så du kan skrue dem fast på pladen, læg nu klodserne med endetræet ud mod den indvendige side af cirklen og skru dem fast med ca. 20 cm. afstand. Nu har du så selve skabelonen hvorpå du kan lime dine buer.
Nu skal du så have nogle eg eller asketræes lister á 0,5x5x310 cm. de skal koges for at du kan trække dem i buer over skabelonen uden at de flækker. Vil du ikke hen og lave en gris til dette, kan du som nødløsning pakke dem imellem to lag kraftig bomuld eller lignende , gamle vævede tæpper kan også bruges. Så skal du hælde masser af kogende vand ud over, og straks efter skal du have dem op i skabelonen medens de endnu er varme og våde. Med skruetvinger spænder du så listerne samlet sammen mod klodserne så du får en bue der er ca. 5x5x310 cm. Når træet er koldt / tørt kan du løsne det fra skabelonen og smørre vandfast lim på de flader der vender mod hinanden, og så er det bare at spænde det sammen igen. Lad det sidde et døgn så er du sikker på at det er gennem hærdet. Du skal lave sådan 4 styk halvbuer !
Når du så skal montere dem skal du først skære en lang kile af i den ene ende af hver bue, en fra oversiden af buen og en fra undersiden af buen, så kan du lime dem sammen to og to. Der vil så blive en åbning i bunden af cirkelen, jeg kan nemlig ikke anbefale at du nedgraver træet. Du skal have støbt 4 sokler der skal stå på hver side af stien, du skal støbe to stykker fladjern der står med fladerne mod hinanden og med 5 cm. afstand. Her skal du bolte buerne fast, helst 5 cm. over jorden. Hver bue skal stå i kanten af hækken så de står nogetlunde i flugt med hækken.
Når buerne er monterede kan du beklæde dem med fasede bræder på 2x9x breden af hækken, du kan vælge om skruerne må være synlige eller skjulte. Men der skal forbores i hvert brædt og i buerne for at træet ikke skal flække. Pænest bliver det jo hvis du skruer dem fast så der skjulte, her skal du så forbore i buen hullet skal have samme diameter som skruen er tyk, det vil blive bedst om du også undersænker så skruehovedet komme i plan med træet.

Så er der bare tilbage at ønske dig god arbejds lyst.

V.h.  Håndværkeren
Hej Håndværker.
Tak for dit svar, jeg havde selv noget lignende i tankerne, men hvis der nu var en med en bedre ide ville det jo være ærgeligt at lave en masse arbejde for "ingenting".
 
Når du taler om en "gris", mener du så et langt rør, hvori træet kan lægges og der kan ihældes kogende vand, inden det lukkes tæt og får lov til at trække til træet er blødt ?

Min elendige tegning skulle faktisk forrestille et hegn af træ ... der har jeg nogle gode tegninger så det gad jeg ikke lige gøre en del ud af.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej Henrik.
Ja en gris er et langt rør enten af træ eller jern der kan lukkes til i enderne. Men der skal ikke kogende vand ind i røret men damp, det bedste er damp under tryk men bare det at røret / grisen hele tiden er fyldt op med skoldhed damp er godt nok.
Hmm, det lyder ikke helt nemt at lave damp under tryk, sådan herhjemme, med diverse husholdsnings maskiner...

Men jeg har været med til at lave det hos en ven, hvor vi bar brugte et gammelt vandrør, med påskruede ender.
I med træet og et par liter kogende vand, på med endeproppen (der var helt tæt), så ryste røret, og vente en halv time, inden træet blev taget ud og bukket.
Nu var det kun lister vi bukkede, så jeg ville nok vente yderligere en time, og måske fylde vand på en gang i mellem, for at bukke noget kraftigere træ.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har selv på et tidspunkt haft en gris på 4 m. og der kogte jeg træet uden tryk, det skal blot have længere tid. Som keddet brugte jeg bare en stor gammel suppegryde med låg, hvori jeg havde skåret et passende stort hul der passede til et stykke zinknedløbrør. Røret stak op i grisens ende, og med et par mursten på låget gik det fint. I grisen havde jer sat gennemgående galv. tråd 2 cm. over bunden, så dampen også kunne komme til fra undersiden af træet.
Hey det var en god ide, med tråden !
jeg havde tænkt mig at bruge neløbsrør (har noget gammelt liggende), men måske skal jeg lave den i træ, da jeg så nemmere kan komme til indholdet, og så svært er det jo ikke at lave en lang kasse, med løst låg.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis