Styring af motorer

Hej alle

Er der nogen der har erfaring med at købe selve styring hjem først og så tilslutte den til mindre motorer først for at teste det hele...? Jeg tænker her på fx. små stepper motorer fra matrix printere...?

Så senere når man har testet det hele og besluttet hvor omfattende man vil have projektet så indkøbe det endelige?
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Motorerne får du jo brug for under alle omstændigheder og så kan du lige så godt købe det hele samlet, med mindre at det alt i alt er billigere at købe det værd for sig. Som regel sparer man noget på den samlede fragt, når det købes samlet. Jeg ville dog ikke købe en styring uden jeg vidste hvilke motorer der skulle kobles til, for de afgører jo specifikationerne på styringen.

Det er selvfølgelig svært at vide hvad der skal købes den første gang man bygger en maskine. Man skal ha' et overordnet mål for hvad maskinen skal kunne yde og det er teknisk set en beregningsmæssig sag, men nu er der flere herinde der har gjort sig en del erfaringer og derfor er der helt sikkert nogen der gerne vil hjælpe med at bedømme hvad der skal købes, for at få det resultat, der ønskes :-)


Hilsen Metalsnedker





Hej Metalsnedker...

det giver jo meget god mening...

Men nu er jeg jo en af dem der stadig bare leger med tanken (som jeg har gjort de sidste 2 år herinde)

Min frygt er at investere i for 5-10.000.- udstyr som aldrig bliver til noget... Der var det rart hvis man kunne nøjes med at investere 1.000.- i første omgang og få det koblet op og lavet en flot styringsboks ligesom din.. Og når der så bliver økonomi og overskud igen senere så springe på resten...

Giver det mening...?

Men jeg kan også se at man kan købe det som færdige sæt som passer sammen og det er jo også mega smart...

Ok, her er nogle forslag... :-)

Der er flere alt-i-en styringer på markedet. Jeg har selv et HobbyCNC Pro kort (saml selv) med 4 akser og det har virket upåklageligt. Du skal selv anskaffe en ringkernetransformer, men ellers koster det $79 + forsendelse/told/moms. Med det kort går du ikke galt i byen hvis du skal bygge en fin lille maskine engang. Der er også EZ kortet som koster $69.

Der findes en del flere forhandlere i den store verden af sådan nogle kort, både i Tyskland og England og ikke mindst på Ebay. Prøv at søge lidt og kom tilbage med nogle forslag.

Kender du specifikationer på de matrix-steppere du har?



Jeg har os et hobbycnc pro kit, os med 4 akser--> http://www.hobbycnc.com/products/hobbycnc-pro-driver-board-packages/

Og jeg må os sige jeg er super tilfreds. Jeg var i starten meget nervøs for elektronikken, da jeg er mere mekanisk anlagt, men må sige at det gik som smurt, nu har jeg så os loddet før, hvilket jo er en fordel. Men vil da os anbefale kittet. :-)

Tommy
Skrevet af Metalsnedker på 26 okt 2010 16:56
Ok, her er nogle forslag... :-)

Der er flere alt-i-en styringer på markedet. Jeg har selv et HobbyCNC Pro kort (saml selv) med 4 akser og det har virket upåklageligt. Du skal selv anskaffe en ringkernetransformer, men ellers koster det $79 + forsendelse/told/moms. Med det kort går du ikke galt i byen hvis du skal bygge en fin lille maskine engang. Der er også EZ kortet som koster $69.

Der findes en del flere forhandlere i den store verden af sådan nogle kort, både i Tyskland og England og ikke mindst på Ebay. Prøv at søge lidt og kom tilbage med nogle forslag.

Kender du specifikationer på de matrix-steppere du har?

Den pakke, er det også den som styrer den cnc du har gang i nu, for den er dælme fin og ca i den længde jeg måske vil bygge i (dog smallere)...

Der er MASSER af tilbud derude men jeg er mere til at købe noget som andre har så jeg kan hente erfaring og stille spørgsmål osv.

Matrixmotorer har jeg ikke rigtigt nogle specs på endnu men jeg skal nok lige overveje endnu engang om man skal tage dem med når man bestiller kittet for at holde fragtudgifterne nede... Hvad med told moms osv?
Annonce
Jeg bruger ikke HobbyCNC kortet til at styre stepperne med, men derimod nogle seperate drivere så de yder noget mere. Jeg kan kun anbefale dig at købe det, da det er et godt og gennemtestet alt-i-et kort med fantastisk go' support.

Jeg vil sige at du bør købe det samlede kit med motorer, for de der matrix motorer har du ingen data på og du ender bare med at brænde dem af og i værste fald også styrekortet. Størrelsen af stepperne du evt. køber bør afhænge af hvad maskinen skal kunne yde, men i sidste ende er det jo din pengepung der bestemmer. Alle stepperne kan bruges.

Du KAN være heldig at det ikke ryger gennem tolden, men du skal være forberedt på at skulle betale skat og moms. På told&skats hjemmeside kan du finde mere info omkring hvad det koster at importere varer udenfor EU. I sin tid mener jeg at det kostede mig ca. 2000 kr. for kittet, efter at det var en tur gennem tolden.
Skrevet af Metalsnedker på 26 okt 2010 22:12 
Du KAN være heldig at det ikke ryger gennem tolden, men du skal være forberedt på at skulle betale skat og moms. På told&skats hjemmeside kan du finde mere info omkring hvad det koster at importere varer udenfor EU. I sin tid mener jeg at det kostede mig ca. 2000 kr. for kittet, efter at det var en tur gennem tolden.
Hmmm man kan jo også spare sig fattig...

Nå men tror måske bare jeg må skrive sådan et kit på ønskesedlen og håbe jeg får penge til det i julegave...

Så må jeg jo nøjes med at drømme og skitsere i mellemtiden - men hey det er efterhånden også to år siden jeg startede med det så en måned eller to mere skader ingen...

Hej folkens

Jeg er også på udkik efter styring til en kommende CNC fræser. Jeg blev meget imponeret da jeg så Metalsnedkerens maskine, og blev overbevist om, at jeg skulle bygge en i stedet for at købe en færdig. Så er det jo bare lige hvad der er det bedste valg?

Metalsnedker du siger at du har skiftet dine drivere til bipolar parallel, var det fordi du ikke havde nok ydelse med de andre eller? Dette kunne godt blive afgørende, da planen er at bygge en maskine med lignende dimmensioner som din.

Kittet fra HobbyCNC er lokkende fordi det er så komplet, men der står at der anvendes chopper drivere som jeg har læst på cnczone skulle være meget larmende. Desuden virker det virker der for en jysk newbie som spild, at motorne ikke kan udnyttes fuldt ud, fordi der anvendes unipolar drivere?

Jeg har desuden kigget på kit 7 og 8 fra keling:
http://www.kelinginc.net/CNCNEMA23Package.html
http://www.kelinginc.net/FourXCNCPackage.html

Hvad synes I kloge hoveder om de to sæt i forhold til hinanden? En ting jeg bl.a. har overvejet er, om stømforsyningen er stor nok på keling kittet?

Håber I vil komme med lidt feedback

Skrevet af znapster på 26 okt 2010 23:10

Hmmm man kan jo også spare sig fattig...

Nå men tror måske bare jeg må skrive sådan et kit på ønskesedlen og håbe jeg får penge til det i julegave...

Så må jeg jo nøjes med at drømme og skitsere i mellemtiden - men hey det er efterhånden også to år siden jeg startede med det så en måned eller to mere skader ingen...

Det kan godt betale sig at spare sammen til det ja
Skrevet af træstøv på 26 okt 2010 23:43

Hej folkens

Jeg er også på udkik efter styring til en kommende CNC fræser. Jeg blev meget imponeret da jeg så Metalsnedkerens maskine, og blev overbevist om, at jeg skulle bygge en i stedet for at købe en færdig. Så er det jo bare lige hvad der er det bedste valg?

Metalsnedker du siger at du har skiftet dine drivere til bipolar parallel, var det fordi du ikke havde nok ydelse med de andre eller? Dette kunne godt blive afgørende, da planen er at bygge en maskine med lignende dimmensioner som din.

Kittet fra HobbyCNC er lokkende fordi det er så komplet, men der står at der anvendes chopper drivere som jeg har læst på cnczone skulle være meget larmende. Desuden virker det virker der for en jysk newbie som spild, at motorne ikke kan udnyttes fuldt ud, fordi der anvendes unipolar drivere?

Jeg har desuden kigget på kit 7 og 8 fra keling:
http://www.kelinginc.net/CNCNEMA23Package.html
http://www.kelinginc.net/FourXCNCPackage.html

Hvad synes I kloge hoveder om de to sæt i forhold til hinanden? En ting jeg bl.a. har overvejet er, om stømforsyningen er stor nok på keling kittet?

Håber I vil komme med lidt feedback



I starten var det meningen at der skulle monteres nogle større Nema 34 motorer på maskinen. Jeg havde dog ikke lige råd til fire af sådan nogle krabater da maskinen var færdigbygget og tog chancen og monterede dem fra HobbyCNC jeg havde liggende (425oz). Jeg blev ret overrasket over ydeevnen, da de har vist sig at være rigeligt stærke.

 Jeg synes ikke du skal være bange for at det larmer lidt og faktisk kan man slet ikke høre noget som helst fra den kant, da fræseren langt overdøver det hele. Det er lidt opreklameret synes jeg selv.

HobbyCNC kittet er godt fordi det er en relativ simpel og billig måde at komme igang på. Hvis man vil kan man altid købe bipolar drivere senere og få det fulde udbytte af stepperne, men på pris/ydelse kan det ikke slås. Hvis man virkelig vil spare sammen og få det bedste kram, så må en samlet løsning være et GeckoDrive G540. Det koster 300 dollar, men det har også nogle ret unikke features som man ikke finder mange andre steder.

De to sæt fra Keling er identiske, bortset fra strømforsyningen som i kit 8 gi'r nogle flere volt og dermed en større hastighed/ydelse. Ud fra stepperens specifikationer kan jeg se at den kan håndtere op til 80V, så driveren der er på max 40V matcher ikke specielt godt i forhold til den stepper. Jeg ville vælge at finde en stepper, en driver, samt en strømforsyning der passer bedre sammen. Ja, det er lidt af en jungle, men jeg kan godt prøve at hjælpe dig med at finde noget som er lidt bedre. Hvad vil du max ofre på projektet? Skal det være 4-akset?
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis