Lidt grundlæggende varmekendskab...

Er der nogen her der kan forklare forskellen på KW  og KWT ?

Jeg tænker på et solfangeranlæg

Ideen er at jeg skal opvarme 2 tanke...

En fra ca 0 grader til ca 37 grader (for vand 25,8 KW)

nr. 2 fra 37 til ca 60 grader (for vand 16,05 KW)

Men så render jeg på begrebet KWT (h)

Hvad er forklaringen ?

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
kW: effekt
kWh: energimængde, som du evt. kan omregne til Joule, så bliver regnestykket nok nemmere.

vH,

Bent.
Nu aner jeg jo ikke hvordan dine tanke ser ud.
Men du er først nødt til at finde ud af hvor meget energi du skal bruge.
Først skal du kende vands varmefylde, den er ca. 4,2. Det er det antal kiloJoule der skal bruges for at opvarme 1 kg vand 1 grad.

Så hvis din tank er på 100 liter og du skal opvarme det 37 grader skal du bruge:
100 x 37 x 4,2 kJ = 15540 kJ

Nu skal du så finde ud af hvor hurtigt du vil varme vandet op. Lad os sige en time. Så skal du regne om til sekunder:

15540/3600 = 4,3 kW, dette er effekten din solfanger skal kunne afgive.
Hvis du vil varme hurtigere op, f.eks 30 minutter, skal den kunne levere 8,6 kW.

Jeg har her gået ud fra at vands massefylde er 1, og at dine tanke er 100% ideelt isoleret.

MvH,

Bent.
PS: glemte at sige: 1 kilowattsekund = 1 kilojoule.

Mange tak...

Tanken er en beholder på 600 l med solvarmespiral som skal opvarmed til maks 37 grader -og som indeholder 30 % IPA-sprit Brinen skal shunes til 20 grader som er det "normale" en jordvarmepumpe kan tåle. Iøvrigt skal der være en ventil der først åbner når jordvarmen er varmere end det der er i beholderen.

Jeg(vi) skal bruge regnestykket til et projekt om det kan betale sig at bruge den varmekapacitet til at opvarme brine i et jordvarmeanlæg i den tid hvor solfangeren står stille til almindelig opvarmning (primært ved morgen og aften)

Der er p.t. kun tale om ren talmagi og ikke om det "praktisk brugelige" i projektet.
Men materialerne har vi .... så må vi se om det bliver lavet til noget brugbart...

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
OK, så skal du nok justere lidt på varmefylde og massefylde.
Men et godt sjus på solfangerstørrelsen får du nok.
God fornøjelse.

Bent.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis