Loft af profilbrædder

Hej Forum

Håber på lidt hjælp her

Skal til at sætte profilbrædder op i loftet, og troede at jeg havde dækket mig ind mht. brand, men så falder jeg lige over et link fra et savværk der henviser til en lidt anden udlægning.

Har følgende loftkonstruktion (regnet fra dampspærre og ned:
Dampspærre
Rockwool 45 mm
Gips A1 13 mm
Afstands lister 45 mm
Profilbrædder 16 mm

De lidt rigeligt høje afstandslister skyldes at vi gerne vil have spot sat op i loftet og de brugbare spot (F-hat) med lavest indbygningshøjde er på 102 mm. og så skal der jo gerne stadig være min 10 mm. op til dampspærren.

Hulrummet er altså 45 mm. og så gik jeg efter om det så betragtes som et nedhængt loft ?

Under erhvervs og byggestyrelsen fandt jeg så denne vejledning i definition af nedhængt loft:

Loftbeklædningen kan betragtes som et nedhængt loft, hvis der mellem oversiden af beklædningen og undersiden af den overliggende etageadskillelse eller tagkonstruktion er et sammenhængende hulrum, hvis største højde overstiger 40 mm, og hvis hulrummet tillige har et volumen, der er større end 1,0 m3.

Min højde overstiger med 5 mm. men rumfanget af hulrummet er kun ca. 0,4 m3. og så skulle alt jo være fint.

Men så er det lige at jeg ser denne henvisning til traeguiden hvor der står:

Det fremgår af BtV 30, at en klasse 2 beklædning af sammenpløjede brædder f.eks. kan bestå af: - 15 mm sammenpløjede brædder med densitet mindst 400 kg/m³ og med højst 25 mm bagved liggende hulrum.

Men hvad skal jeg så rette mig efter ? Skal beklædningen være klasse 2 i dette tilfælde.

Jeg kan gå op i 21mm. profilbrædder, men det er jo i alle andre henseende spild af resourcer, og jo ikke lige standardvarer i tømmerhandlen.

Mvh

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal overholde mindst klaas 2 beklædning i parcelhus/sommerhus. Hvis du bor i etagebebyggelse så må du ikke bruge trælofter.

Fik ikke skrevet at det drejer sig om et "en families hus" og hvor der for tilbygningens vedkommende ikke er 1. sal oven over.

Evt. nogen der kender til gode links til en bedre beskrivelse omkring brandsikring, eller hvor kan man evt. få hjælp i den retning ?

Mvh

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der må kun være max. 25 mm hulrum bag 16 mm profilbrædder. Som du osse selv skriver.
Det forhold at dit loft evt. kan betragtes som nedhængt er nok uden betydning. Fordi du til et sådant loft kun må bruge "ubrændbare" beklædningsmateriale som gips, metal. mineraluld o. lign.
Men hvad gipsen gør i dit loft må du selv svare for.
Væk med den.
Op med 45x95mm reglar fyld ud med mineraluld og på med nogle loftbrætter.
(Det forudsætter at du har 200 mm isolering over dampspærren)
@hpox
Hvad er der galt i gipsen, den er jo brandhæmmende ?

Mvh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Der er ikke noget galt.
Men det er ikke noget krav at den er der.
Hvis du allerede har sat gipsen op kan du vælge at fylde hulrummet over brædderne og under gipsen ud med 45 mm mineraluld.

Hvis du ikke har monteret gipsen så søm brædderne direkte på forskallingen.
Derved overholder du alle krav til brand.
Og der bliver osse plads til spots, som jeg forstår det.
Hej hpox

Gipsen sidder der, bla. af den grund at jeg ikke kan lide tanken om at støv fra mineralulden over med tiden kan drysse ned gennem revner og sprækker i profilbrædderne.

Jeg tror jeg går efter profilbrædder der er 21 mm. tykke, så kravet om max. hulrum på 25 mm frafaldes.

Mvh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Fint
Men du kan vælge at sætte noget papir op under isoleringen. Bare det er diffusionsåbent er det fint.
Hej hbox

Det var også planen fra starten af indtil jeg fandt ud af at de fandens spots stikker ret dybt.
Og så er det nemmere nu evt. at trække ledning til spot.

Mvh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Kommer lige til at vende denne en gang til, da det åbenbart er umuligt at få fat i profilbrædder der er 21 mm tykke.

Jeg tror jeg har været hele nettet igennem, forespurgt hos 2 tømmerhandler, men nix bix - surt show.

Hvad f..... gør man så ?
Kan man udfylde de 19 mm. hulrum der er for meget med 6 mm. MDF + 13 mm. gips eller ?
Ja, det vil være lidt noget rod, men er det ok ?

Hvad andet kan man evt. sætte op som loft med hulrum på over 25 mm. Vibopan, Huntonit ?

Mvh og god weekend til alle travle LDS'ser


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis