20mm Pex nedfældet i strø?



Er dette en OK løsning eller hvordan ville du gøre dette?
Det er mest om nedfældningen af det buede Pex rør er OK.

Ovenpå kommer der Damspær + de gamle fyr gulvbrædder.


I am so full of it.....

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, er ikke OK, der er stor risiko for knirkelyde hvor rørene ligger op at bjælken, jeg ville lægge forskallingen ovenpå bjælkerne hvis muligt, eller bruge plader med spor til slangerne.

Er det ned til terræn eller uopvarmede rum, så skal der damspærre ja... er det mod opvarmet rum skal der ikke damspærre.
Jeg har ikke så mange muligheder for at lægge det anderledes, så jeg må hellere finde noget materiale og "forer" Pex som er nedfældet måske rockuld eller noget andet bestandigt matr. som ikke kan rådne osv.

Der er 30cm rockuld og derunder en lidt lav krybekælder efter rockuld er lagt, man kan dog lige mave sig rundt og jeg har sikret mig gode kanaler rundt omkring huset til udluftningen af krybekldr.


Tak for svar!

I am so full of it.....

Jeg har selv et enkelt sted måtte lave samme løsning af samme årsag - det har ikke givet problemer (endnu). Bare sørg for at der er en god cm i slør hele vejen rundt om slangen - som det ser ud på dit billede ligger slangen i spænd mod træet og jeg tror det er den primære grund til at koluda opponerer.

Iøvrigt ser din opbygning af undergulvet til gulvarmepladerne lidt "ukurrant" ud! Dine gulvvarmeplader ligner standardmodellen der ikke er selvbærende, så hvordan holdes gulvvarmepladens sider i pres opad? For som det ser ud er de sømmet til forskalling/strøer og "svæver" imellem disse? Og er der en under gulvpladen afskåret gulvpap el lignende til at forhindre knirkelyde?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Netop, den ligger klods op af træet, der skal være rigeligt med luft, ellers opstår knirke lydene.

Derudover mangler der som også BOFH skriver gulvpap mellem spån og varmefordelingspladerne + slange og denne vil også give mislyde.
Ovenstående billede er taget 2005.

Jeg brugte det gamle billede fordi jeg nu er gået i gang med at ligge gulvvarme/nedtage radiatorer i resten af huset, dengang i 2005 lavede jeg to rum på den måde som ses på billederne her. Jeg spørger mest fordi jeg kunne være i tvivl om det nu også er korrekt og ordenligt, inden jeg ligger gulvbrædderne på igen.

De to gulve fra 2005 knirker kun ganske lidt den første dag når fyrings-sæsonen startes, derefter er det bare en superbehagelig varme i rummet og ingen mislyde
Jeg har tænkt mig at ligge de sidste gulve efter samme metode da jeg jo har succes med det, men forstår 100% jeres advarsler og vil ikke anbefale andre at bruge min metode da det måske er mere held end forstand 

Jeg vedhæfter lige lidt flere billeder så I kan se hvordan det er lavet.
Som tidligere beskrevet har vi krybekælder under huset ca. 40-50cm, og tre lag rockuld, varmefordelings plader, dampspær, fyrtræs gulvbrædder.
Da huset er fra 193x har jeg lagt nogle støtte strø så varmefordelingspladerne har god kontakt med gulvet. Gamle huse har jo ikke rigtigt nogen standard mål 

Neden under vores "Quality Assurance Cat" i arbejde.

Ovenstående er der manipulret lidt med gardinet
(ses jo bla. med det store lysindfald....) 


I am so full of it.....

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis