Håber ikke jeg er off-topic - spørgsmålet indbefatter brug af et multimeter, som jeg vil kalde for et (godt stykke) værktøj...

Når jeg kigger på mærkepladen/klistermærket bag på kærestens mobillader står der oplyst at den bruger 230 V/0,2 A. Gælder disse tal kun når den lader telefonen? Ellers er den nemlig dyr at have stående tændt 24/7 (den ligger under sengen så hun kan lade om natten, men stikkontakten er ret utilgængelig, derfor er den altid tændt).
Jeg har lavet følgende regnestykke:
24 timer * 365 dage = 8760 timer pr. år.
230 V * 0,2 A = 46 Watt.
0,046 kW * 8760 timer = 402,96 kWh.
Det kan blive til rigtig mange penge, men min sunde fornuft siger mig at det må være i belastet stand at oplysningerne gælder...
Såfremt oplysningerne kun gælder når den lader telefonen, kan jeg så v.h.a. mit multimeter tjekke hvad dens forbrug er når den ikke lader, men er tændt? Eller skal jeg have fat i en decideret effektmåler??
Jeg kan vel godt bruge multimeteret, jeg kender jo spændingen og hvis jeg så finder ud af hvor mange ampere den "sutter" er resten jo bare matematik. Men hvordan måler jeg det rent praktisk? Jeg kan jo ikke så nemt komme til at sereieforbinde multimeteret, når laderen sidder i stikkontakten.