Nyttelast på plader?

Hej

Nogen der kendet et godt link til, hvor man kan læse sig frem til eller beregne, hvor tyk en plade skal være for at kunne bære en given last.

Skal have lavet hylder til værkstedet hængt op med hyldeknægte, men hvor tyk en hylde skal man vælge, og hvor langt skal der være mellem understøtningspunkterne?

Havde tænkt på en 19 eller 22 mm MDF plade hængt op på rack skinne system med 6 skinner over 240 cm. Den nederste hylder skal formentligt  være gennemgående, men de andre bliver mellem 80 og 160 cm lange. Så følgende spørgsmål melder sig:

1. Er 19 eller 22 mm tyk nok
2. Er der nok understøtning
3. Hvor mange kg. kan en 19 eller 22 mm MDF plade holde til (understøttet for hver 40 cm)
4. Er et andet plademateriale bedre og billigere? (det skal ikke være superpænt, pladerne skal males og formentligt lakeres).

Den maksimale vægt mine hylder skal kunne klare over 60-80 cm er mellem 50 og 100 kg.

På forhånd tak

Carsten
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med mindre du har adgang til bilige MDF-plader, vil jeg anbefalde at du anvender krydsfiner istedet. MDF er (ligesom spånplade) ikke særlig velegnet til ting som hylder. For det første bøjer de alt for let, for det andet suger de fugt (hvis det fx er i et uopvarmet værksted).
mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Det nemmeste er at fortælle hvor meget last der skal på hylderne. Og hvor langt der er mellem hyldeknægtene.
Det er stort set uden betydning om du anvender 19 eller 20 mm, med kun 40 cm mellem understøtningerne kan pladen bære næsten hvadsomhelst.
Ved overbelastning er det hele hyldesystemet der falder ned.
Øh, i alle de internetbutikker jeg kan finde koster krydsfiner som minimum det samme, og er for det meste en del dyrere end MDF. Det er i en opvarmet kælder, så der skulle ikke være problemer med fugt. Kan finde en 19 mm MDF til omkring 220 kr., er det dyrt?
Med så kort afstand mellem understøtningerne er19 mm MDF alt nok. Hvis vi snakker bogreol
Og MDF plade er glimrende til hylder. De kan males eller lakeres efter behov.
Hvis de 220,- kr er pr m2 er det dyrt. pr plade er det OK pris.
Og det er rigtigt at X-finer næsten uanset type er mindst dobbelt så dyrt.
Annonce
Tak for svaret. Det er for en hel plade. Skal bruges til at opbevare værktøj, et par malerbøtter, skruer og hvad man nu ellers har i et værksted.

Er det for meget understøtning? Kunne jeg nøjes med 4 skinner?
Ja.
Hvis du gør skinnerne ordsentlig fast i alle huller i en muret væg.
En skrue skruet vinkelret ind i en muret væg som her kan holde mindst 100 kg pr. stk.

Jeg har endnu til gode at se sådan et hyldearangement falde ned.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også