Manglende afkøling på fjernvarme.

Hej alle I kloge hoveder.

Jeg er flytte i hus her tilbage i august, som er opvarmet via fjernvarme.
Mit problem er, at jeg synes jeg magler afkøling på fjernvarmen, da jeg ikke synes jeg kan få en afkøling på mere end 20gr. Den tidligere ejer havde også fået en ekstra regning for fordårlig afkøling. 

Alle mine radiatore står på 1,5 på nær i stuen hvor de står på 3, og jeg har lige fornylig udluftet alle radiatorer og fyldt vand på systemet.
Jeg har de sidste 3 uger prøvet at justere lidt frem og tilbare på fremløbsventilen og trykregulatoren, på anlæget, uden større held. Fremløbet står til at være 45gr., og trykregulatoren er skruet næsten helt ned så der løber ca 50l/tim igennem systemet. Skruer jeg mere ned kan den ikke holde temperaturen på de 45gr. og skruer jeg mere op, løber der bare mere vand igennem systemet, uden det påvirker afkøling sønderligt. Hvad er normalt at der løber igennem systemet af l/tim?

Men nu er jeg ligesom løbet tør for idéer til hvad der kan gøres for at få en bedre afkøling.

Det skal måske nævnes, at returløbet på varmen er næsten 40gr. og cirkulationspumpen står på laveste neveau. Er det fordi der er for lidt afkøling fra radiatorene??

Håber I kan hjælpe med lidt indput.

Jonas.
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Se det er jo sådan at når der indstaleres fjernvarme, så skal man aftage en hvis mængde om året, det er fuldstændig skørt og ikke særligt Økologisk tankegang fra Fjernvarme værkets side.
Du bruger for lidt varme derfor er der ikke mere afkøling ! Så du må enten have fat i fjenvarmeværket og lave en ny aftale eller til at "fyre" for gråspurvene, der findes jo menesker der styre varmen ved at åbne vinduerne. Måske det er der hunden ligger, du glemmer at lufte ordentligt ud mindst to gange 5 minutter i døgnet.

V.h.  Håndværkeren
Nej plager nu at lufte ud hver morgen og aften, til min kærestes store irritation :-)
Synes bare der er langt op til 30gr afkøling som værket forlanger...
Jamen det er da urealistisk i vore dage med godt isolerede huse, måske du skulle gå videre med den sag. Jeg ved at det samme gælder hos DONG når man har gasfyr, så skal man dælen dulme aftage en hvis mængde om året, det er da horibelt !!!!
Skrevet af Håndværkeren på 25 okt 2010 12:25
Jamen det er da urealistisk i vore dage med godt isolerede huse, måske du skulle gå videre med den sag. Jeg ved at det samme gælder hos DONG når man har gasfyr, så skal man dælen dulme aftage en hvis mængde om året, det er da horibelt !!!!
Kære Håndværker,

Nu har jeg læst flere af dine indlæg gennem tiden og synes ikke at sagligheden er der i dine svar.
Manden her har et problem med for høj returløb - det har ikke så meget at gøre med om han skal aftage varme eller den aftale han har med fjernvarmeværket - men hans systems indretning/anvendelse.

Du forslår ham at gå videre med denne sag? Hvad skal han gå videre med - at de skal sende en VVS´er ud på hans regning?

At man skal aftage en hvis mængde om året er af samfundmæssig hensyn både økonomisk men også miljømæssigt. Det er svært at se at det kan være det, hvis man ser enkeltvis på det.
Eksempel:
En mindre by med 1000 ejendomme tilsluttes et nyt varmeværk.
Efter nogen tid har 100 af dem installeret brændeovn o.l.
De 900 skal således betale for den mindre "omsætning" der kommer fra det manglende forbrug.
Året efter er det 200 der har brændeovn o.s.v - til sidst bruger ingen varme - skover en masse træ og betaler for en tilslutningsafgift til ingen nytte.
Det kaldes fællesskabet og ønsker man ikke dette, bør man finde et sted på landet et godt stykke fra større veje og byer - så slipper man.

Og så lige med hensyn til tilslutningspligten, så slipper du for denne hvis du opfører et lavenergihus, jf. planlovens § 19.

Afslutningsvis - så var dette synspunktet fra den anden side af bordet om hvorfor beslutninger som disse tages.

:-) fra Mulle

 

 

 

Er dit vand fra fjernvarmen kun 45 grader varmt??? hvordan får du så dit brugsvand over de 55 grader man skal for der ikke er bakterier i det mere

Mvh

 

Thomas

Nej de 45gr. er frem til radiatorene.
Vandet fra fjernvarmen ligger typisk omkring 70gr.
Fjernvarmen har lavet en pengemaskine, mød op på deres generalforsamling og kræv en højere fremløbstemperatur.
Sekundært kan du forsøge at få vandet til at blive lidt længere i radiatorerne for derved at køle vandet lidt mere. Har du et 2 strengsanlæg kan du: Sætte flowet ned på din pumpe, og eller hvis du har termostatventiler med forudindstilling kan du skrue ned for dem. Der kan også på returen på dine radiatorervære en indreguleringsventil du kan skrue ned for.

held og lykke
allan
Jeg undrer mig meget over din beskrivelse, du får åbenbart 70 gr varmt vand ind, men har kun 45 gr til radiatorerne, hvor kommer den forskel fra?

Undrer mig over at der både er trykregulator og cirkulationspumpe, er det et anlæg med varmeveksler?
Ja det er et anlæg med varmeveksler, beklager jeg ikke lige havde fået det noteret. Men det troede faktisk alle med fjernvarme havde...
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis