Rust i ydre panel

Hejsa
Jeg er ved at sætte en vw polo 1997 i stand. Der er kun et sted den er lidt kritisk mht rust. På venstre panel under fordøren lige hvor den støder til forskærmen. Forskærm og panel er adskilt. Jeg kunne se at den var ramt af rust - længde ca 4 cm bredde ca 3 cm. Jeg har slebet det ned og ville svejse en ny plade på. Men det ydre panel er så tyndt at det er lidt problematisk at svejse på.
Inderpanelet ser meget fint ud.
Mine spørgsmål er så:
Ydrepanelet er ikke andet en en meget tynd skærm uden om inderpanelet - er ydrepanelet så en bærende del?  Og må man gerne kitte det ud?

Ellers er alternativet at jeg køber et nyt ydrepanel - men nu har jeg ellers fået behandlet og lukket panelet fint af.
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uha hvis du vidste hvor mange biler der futter rundt med masser af plasticpadding de kritiske steder ville du græmmes. Smør du bare noget i hullet
Det er en bærende del, og du må håbe at synsfætteren ikke fatter mistanke!
Du kommer dog ikke i fængsel og/eller bliver stenet.
Det værste er at din bil knækker meget lettere sammen i en kollision, men er der bare god plads mellem rat og sæde, kan du sikkert også være der!!

Med venlig hilsen
ktm

 

hehe.. :-)

Jeg har snakket med VW og de oplyser at ydrepanelet ikke er en bærende del!!??? De siger at ydrepanelet bare skærmer af og beskytter den bærende inderpanel....
På det modsatte panel kan jeg se at der også er blevet kittet, og det er ihverttilfalde 4 år siden..
Så nu er jeg forvirret..
De oplyste mig også om at hvis jeg sætter et nyt ydrepanel på skal jeg heller ikke være bekymret for om undervognen bliver skæv da det ikke er en....bærende del :-)

Mon ikke bare jeg skulle skifte til nyt?
Du kan da reparere dig ud af en begrænset skade. Skær det syge væk, buk en karrosseriplade i facon, og svejs det i.
Du skal skære indtil du er inde ved sundt materiale, som det er til at svejse i.
Det er et ret stort arbejde at skifte panelet komplet.

Jeg tror den gode VW-fætter er en smule ude af trit med regulativerne. På andre biler er panelerne i hvert en meget betydelig del af de bærende elementer, og jeg tror ikke at en Folkebil er unikt meget anderledes!
Selv en forrude, der er limet i, indgår i de bærende elementer.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der har nu aldrig været produceret en VW med chassisramme.

Den oprindelige type 1 var opbygget på en platform / presset blik, hvor "kardantunnellen" var en væsentlig bærende/afstivende del.
Og så var karrossen - boblen - boltet ovenpå, så den blev medbærende.
Ja det er da også rigtigt, jeg syntes bare at kunne mindes noget om en ramme ! Men en stor fordel ved en VW var jo at svejseværk var unødvendigt, alle dele var boltet sammen.
Håndværkeren!!!!!!! Det med at man ikke skulle bruge svejseværk til en gammel VW boble er nu ikke helt korrekt. Alle os "gamle" har da i vores læretid svejset mange varmekasser på karossen af en "boble" efter at have skruet karossen af bunden. Og så vidt jeg husker, var den boltet med 32 bolte, og det var dengang man kun brugte autogensvejseværk. Når man så skulle svejse dørplader på, kom det til at ligne et østigsk bjerlandskab, indtil man fandt fidusen, med at have en til lynhurtigt at køle svejsningen ned. Det var så ren fryd da vi fik co2 værk
Den der må du meget længere ud på landet med Håndværker. Lige netop gamle VW bobler var da kendt som noget af det mest modbydelige stads at havne op med at skulle slæbe igennem syn.
Jeg har personligt fået kørselsforbud pga de fordømte varmekanaler, som jeg også ser at Torben Fugl så glimrende husker.
Det er en bil som aldrig, aldrig vil komme til at indgå i min beholdning af biler!!
Alt muligt på de spande rustede, herunder den fordømte forbro med torisionsfjedrene liggende inde i. ÆV ÆV! Og synsfætrene kendte hver en krog i dem og kunne finde alt rust.

Med venlig hilsen
ktm

 

Nu er jeg jo så langt ude på landet så den mulighed har jeg ikke, men jeg har da heller ikke ret meget forstand på læskure på hjul  også kaldet svedekister. Jeg mindes bare en god ven der syntes at når hans VW skulle have noget skiftet var det så nemt, det var bare en ny del der lige kunne boltes på !
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis