Omfangsdræn

Hejsa Skal have lavet omfangsdræn med pumpebrønd. Behøver man sandfangsbrønd mellem drænrør og pumpebrønden eller tilslutter man drænrør direkte til pumpebrønden (Wavin)?

 

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil jeg ikke mene er nødvendigt, hvis der endeligt kommer lidt sand, er det jo kun fint flydesand
Men har du plads til det, er et sandfang jo aldrig nogen skade til, og vil skåne din pumpe, for evt, sand og lidt større partikler.

Jeg vil dog ikke mene det har sin berettigelse, hvis dit dræn er lavet korekt.

mvh jens
Hvis du laver din pumpebrønd lidt dybere end strengt nødvendigt og så sætter pumpen lidt fra bunden, vil den ikke få den smule sand op der evt. kunne komme ind i brønden.
Pumpen er vel heller ikke en tandhjulspumpe men formodentlig blot en impellerpumpe, der ikke er specielt følsom. Den dør nok snarere som følge af for lange perioder med stilstand.
Det kan anbefales jævnligt at holde øje med en sådan pumpe.
Det kostede mig for nylig en flere timers lang tur, midt om natten, fordi sønnen ikke havde udvist rettidigt omhu med sin grundvandspumpe og meget gerne ville låne min dykpumpe!

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er den her jeg vil installere http://www.lavprisvvs.dk/shop/wawin-pumpebroend-450-256170p.html med 80mm drænrør m. fibertex dug omkring. http://www.lavprisvvs.dk/shop/pipelife-92-80-mm-264758p.html

Jeg vil lave to forgreninger til pumpebrønden. Har dog lidt svær ved at finde den rigtige in situ kobling, hvad hedder dimensionen her? Jeg skal vel også have nogle ender på drænrøret?

\ n.c.

 

Det skal siges at vores grundvansspejl ligger over sokkelniveau, og derfor vil der hele tiden være meget som skal fjernes, især når det regner. Der vil altid være lidt opstigende fugt i fundamentet, da jeg jo ikke må lægge drænet under dette niveau og derfor er soklen pudset i en hydrauliskkalkmørtel (huset er fra 1908, og indeholder derfor ingen cement) Ydermere har jeg lagt nyt murpap ind i mellem murens massivedel og inde og ydrevæg. Har lige lavet en lap med hvordan jeg havde tænkt mig at bygge det op med dræn, sten, stabilgrus og belægning. Ser det ok ud? Jeg har sat granitskærve på til at være i soklens fulde højde, så der ikke ophober sig fugt der.

 

Hvorfor vil du ikke føre belægningen helt ind til væggen.
Min erfaring er, at fugle og andre kreaturer rager småsten ind på belægningen til evig irritation.
Der er vel heller ingen fordel i at få regnvand ned langs væggen?

Jeg ville lægge belægningen helt ind til væggen og udfylde et evt. mellemrum med beton, og så vigtigst af alt sørge for at få hældning på belægningen væk fr bygningen.
Men ellers ville jeg lave samme opbygning.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
hej ktm, jeg har lige redigeret mit svar lidt.

Tænkte at der kunne være en fugtophobning i stabilgrus og sand hvis det ligger helt op til soklen?

 

Jeg bemærkede godt din opfyldning med skærver op langs soklen, hvilket jeg synes er en rigtig god ide.
Hvis jeg skulle foreslå en smule ændring ville jeg måske droppe stabiltgruset og erstatte det med skærver, for at få så hurtig en afledning af vandet som overhovedet muligt. Og så er det nemmere at pakke. Stabiltgrus er slet ikke så let at pakke som man umiddelbart tror.
20 cm fra belægningshøjde, kunne der lægges en kraftig fiberdug og så stabiltgrus til at lægge fliserne i.

Med venlig hilsen
ktm

 

mht. In situ koblinger som skal bruges, hvad hedder dimensionen der når jeg vil bruge 80mm drænrør m. fiberdug og hvilken slange skal bruges efter Wavin pumpebrønden?

 

du skal bare ha en 110mm insitu, og så en overgang fra 110/80mm drænrør.
Her er de fittings du skal bruge til drænslangerne, måde overgang og ende propper.

http://www.vvs-eksperten.dk/index/fittings-2000

Jeg vil tro at du skal bruge en 40 mm pel slange fra brønden og der hvor vandet nu skal hen.

Mvh Thomas Hansen

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis