Ridser i PE-X rør

Jeg skal til at lægge PE-X gulvvarmerør ud (i spånplader med spor). Nogle steder har slangerne mindre ridser (formodentlig fra transport). Ridserne er dog ikke dybe. Har det nogen betydning for slangernes holdbarhed og hvad med iltspærren (den sidder vis udvendigt)?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, mindre ridser har ingen betydning med mindre de er meget dybe som du skriver de ikke er.

Overflade ridser har ingen betydning, heller ikke for holdbarheden af pex rørene.
Tak for svar.

Ved du også hvor lysfølsomme slangerne (iltspærren) er overfor lys. Har haft mine slanger opbevaret på et loftsrum i et par år. De har ikke stået i direkte sollys, men i perioder "har fået" almindelig daglys.
Hvis det pex har iltspærren udvendigt ville jeg ikke anvende den i let gulvvarme - det vil give knirkelyde! Til udlægning i aluplader anvendes pex med iltspærre indvendigt.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

knirkelyde - hvorfor kommer der knirkelyde og hvor meget? På mine gulve lægger jeg gulvpap og massive junckers gulvplanker (2cm tykke) ovenpå slanger og alu-pladerne. Vil der stadig komme knirkelyde ved denne konstruktion??

Når iltspærren sidder udvendig kan der forekomme knirkelyde ved gnidninger imellem slange og alu-plade når termostaten åbner for varmen - dette forekommer ikke når iltspærren er indvendig på pex'en - brug søgefunktionen, emnet har været oppe før.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis