ovangkol Vs. Mahogni

Jeg er kommet i besidelse af noget smukt ovangkol træ og det er jo dejligt. Men..... Kan jeg bruge det eks. som astatning til mahogni på båden. Jeg skal bla. lave nogen rep. på skottet indv. samt lave noget af kanten rundt om cockpittet?

Så altså, er ovangkol  egnet til marine brug på nevau med eks. mahogni el. teak?


Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har aldrig hørt om det, er du sikker på at det ikke bare er et "dæknavn" jeg ved jo at mange af de træsorter der ikke må impoteres bare har fået et nyt navn.
Det er en sort tjek her. Det er hårdttræ der oftest bruges til dyre møbler. Det kan måske forvirre at det staves ovangkol da det udtales "ovencoil" eller noget i den stil det bliver vist også kaldt Shedua og er en afrikansk hårdttræsort? Ved ik om det engang har heddet noget andet???? I så fald ville det da være dejligt at vide ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Nu er Teak jo mange sorter, og det ligner teak så hvorfor skulle det ikke kunne bruges.
Det var det samme jeg tænkte. Jeg gider bare ikke lave en masse arbejde hvis det viser sig at det rådner eller bliver grimt i fugtige marine miljøer med sol og salt;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -

Du kunne jo prøve at ligge et stykke ned i båden i en sæson, og se om det kan holde til det.


Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

Annonce
Hvad skulle formålet med at bruge det være ? er det billigere eller lettere forarbejdeligt, eller ?
Læste lige at det indeholder et stof, som ødelægger skæret på værktøj, så du får nok ikke den lokale tømrer til at høvle det for dig. Det samme gælder teak.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Prøv at læse hans start på tråden Lynæs, så forstår du hvorfor han vil bruge træet.
Har lige fået dette svar fra en gut der arbejder med hårdttræ til dagligt:

"Hej Anders..
Ovenkol til båd kan ikke anbefales.
Træsorten er utrolig god til møbel træ mm med har ikke olie indhold til at kunne holde udendørs ( marine miljø )
Jeg vil helt klar anbefale en Khaya mahogni eller som nummer 1 en teak."

Så.... den går sku nok ik.... Æv

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis