Fastgørelse/stabilisering af letbeton væg?

Vi har en letbetonvæg som støder op til ydervæggen på huset (gasbeton, hulrum og mursten). Der er en revne i overgangen hvor letbeton møder ydervæg. Ydermere er væggen meget ustabil nu og her hvor vi har fjernet loftet (som var fæstnet til væg og forskalling ovenover) samt et stort dørparti vi har fjernet i midten.

Man kan stå og lægge en smule vægt på væggen og man kan tydligt mærke og se at den vibrerer frem og tilbage, hvilket som sådan heller ikke er så underligt da den ikke ser ud til at være forankret synderligt i noget.

Mit spørgsmål går på hvad jeg skal bruge for at fastgøre den til ydervæggen. Skal jeg bruge nogle hulbånd som jeg placere på hver side af væggen, riller ud i både ydervæg og letbetonvæg, placere disse hulbånd og pudser op igen? Hvor tæt skal de i givet fald sidde, og hvad skal de fastgøres med?

Eller skal jeg bruge nogle vinkel beslag eller fjeder beslag?

/Jesp3r

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej
Det er ikke så svært. Først sætter du væggen på plads, evt med nogle bræddestumper i top og bund. Så pumper du reparationslim ind i fugen (fås på trælasten). Du kan også bruge en god fliselim fyldt i en fugesprøjte til poser. Hvis det skal være endnu bedre, laver du 3-4 riller i letbetonvæggen bagefter, og borer en rustfri muranker i hver rille. Det kunne du jo gøre på 2. dagen ,når du skal lime efter der hvor dine bræddestumper har siddet.
Det virker, har gjort det i en del huse fra først i 80erne, de har typisk kun en 75 mm letbeton indervæg.
Bagefter er det kun at pudse og spartle, så er væggen som ny.
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

Jeg har iokke umiddelbart så meget at fastgøre disse brædestumper på - huset står helt bart pt med klaplag og gitterspær over (er igang med en større renovering).

Hvad er denne muranker? Er det det samme som et hulbånd, eller kan det slet ikke bruges til formålet?

/Jesp3r

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også