Tilstandsrapport..

Datteren kikker på hus og har sådan set fundet det, men......tilstandsrapporten udløb den 19 okt..
Mægleren er klar på, at datteren vil købe huset og vi ville lige kikke på det igen(i dag) for dernæst, at skrive en købsaftale.
Under den fornyede gennemgang af huset fandt vi begyndende mug og skimmel i stuevinduer samt i et hjørne af stuen. Ved terassedør var "friske" angreb af noget borebiller   - det er dog p.g.af fugtighed, så ved ikke om det er borebiller - hvorom alting er, parketten  er helt nedbrudt indenfor døren, men hvad så med konstruktionen under????

Huset er et dødsbo, som arvinger sælger via advokat.

Skal der ny tilstandsrapport???
Hvem/hvad skal dække skaderne i vinduer og  gulv ved dør????

Sniffer  
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En tilstands raport er som regel ikke det papir værd den er skrevet på, reglerne omkring denne bliver slet ikke overholdt. Det er dødsboets forsikring der skal dække eventuelle skader, men det kan være lidt svært at få det gennemført. Forsikringer er ikke beregnet på gamle skader, men pludseligt opståede, det er derfor man forsikre sig, det har aldrig været meningen at man skal tørre sine udgifter til vedligeholdelse af på et forsikrings selskab.
Det var nok bedre at prisen blev sat tilsvarende ned til udbedring af skader.
Skulle jeg købe, ville jeg undersøge om der ikke skal ligge en gyldig tilstandsrapport ved tegnelse af ejerskifteforsikring.
Jeg kan ikke forestille mig at ejerskifteforsikringen ikke kræver dette for at kunne tegnes.

Der er mange meninger om tilstandrapporter. Jeg mener at de giver et indblik i husets tilstand allerede inden man kører ud for at kigge på det. Samtidig er de typiske fejl og mangler gennemgået.
Det er heller ikke alle der har fagfolk med ud, når der skal handles hus.

Du køber huset som beset og er du bekendt med skaden på købstidspunktet kan du ikke efterfølgende stille tidligere ejer ansvarlig/erstatningspligtig.

Et afslag ville være passende til at udbedre skaden.

 

 

 

Håndværkeren..: Self. er den rapport da noget værd - den fortæller alt det du, med sikkerhed, ikke kan få dækket nogen steder.

Hvor kom den ejerskifteforsikring lige fra?????

Jeg vil sige det sådan, at dette hus er et ærligt hus.. Der er simpelthen alle de fejl og skader som der kan være - altså intet sminket, så det er nemt at se hvad som skal laves o.s.v.

Ellers er det jo lidt, som at købe en brugt nymalet bil.

Jo, selvfølgelig kan vi da bare bede om en ny tilstandsrapport, men så er der jo slet ingen chance for, at få netop denne skade dækket og det var jo pointen - alle de andre skader/reperationer er noget som nemt kan LDS'ses.

Sniffer  
Sniffer:
Den med ejerskifteforsikringen kom lidt imellem linjerne, ud fra spørgsmålet om der skulle en ny tilstandsrapport til :-)

Så det var ment som et muligt problem ved at handle uden at forny den.

 

 

 

Tilstandsrapporten skal være gyldig på "udleveringstidspunktet" altså den dag din datter får den udleveret 1. gang. Hvis den er udlbøet på handelstidspunktet, skal det fremgå af købsaftealen at din datter har fået den udleveret inden udløb.

Ejerskfiteforsikringen skal være gyldig på handelstudspunktet - altså den dag din datter underskriver en købsaftale. Den skal desuden være gyldig i en periode, så din datter "inden for rimelig tid" kan tegne forsikringen.

Vh
Carsten

 

Annonce
"Ejerskfiteforsikringen skal være gyldig på handelstudspunktet - altså den dag din datter underskriver en købsaftale. Den skal desuden være gyldig i en periode, så din datter "inden for rimelig tid" kan tegne forsikringen"

Det lyder da lidt kringlet - hvad menes der???

Sniffer  
Jamen Sniffer, du ved da godt at sådan nogle papirer fra avokater o.l. normalt indeholder fuldstændigt uforståelige sætninger, ihvert fald for os dødeliger. Tænk hvis det ved lov blev krævet at det skulle stå på almindelig letforståeligt Dansk, så ville det halve af Danmarks advokater blive arbejdesløse.
Selv en advokat ville spørge, for der skal alting jo skæres ud i pap..

Ejerskiften skal være lavet, når man underskriver og samtidig være tilgængelig, så man kan tegne den i rimelig tid???????

Det lyder da spøjst, som om den skal tegnes for at kunne tegnes..

Nå - tror slet ikke der skal tegnes sådan en måske..

(Det lød også spøjst)

Sniffer  
Tilstandsrapporten er forholdsvis ubrugelig i mange tilfælde... og sikkert også her, men mere vigtigt er det at når man køber et dødsbo så er det typisk "købt som beset" selv om man tegner en ejerskifte forsikring er det langt fra givet at forsikringen vil dække noget som helst

Det er vigtigt at slå fast at tilstandsrapport og ejerskifteforsikring primært tjener det formål at fritage sælger (her dødsboet) for ansvar, men det er langt fra sikkert at det er noget som gavner køber. Der kan ikke tegnes en ejerskifteforsikring uden en gyldig tilstandsrapport (forsikringen dækker nemlig ikke alt det som er nævnt i tilstandsrapporten)

Det er lidt juridisk kringlet at købe et dødsbo, så i bør have en god advokat med - det kan være de bedste 10K kroner i nogensinde bruger

Var det mig der skulle købe ville jeg som udgangspunkt gå ud fra at det var "købt som beset" og så byde en pris der svarer til det og som tager højde for alle de fejl og mangler som jeg kan få øje på.

Du spørger hvem som skal dække skaderne ved dør, mug osv.. jamen der er jo ikke en sælger til at dække det, han/hun er død og der er nu tale om et bo som gøres op af en advokat.. så det enkle svar er: det skal køber... og det må man så tage højde for i prisen
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Reelt er det jo også en fiset mådet at forsøge at hente penge hjem på, ved at lade et forsikrings selskab betale for køberens manglende evnet som handelsmand M/K.
Jeg betragter et forsikrings selskab som noget der træder til i det øjeblik skaden sker og ikke gamle skjulte skader som køberen har haft mulighed for at handle prisen ned på. Det er jo grunden til at forsikringer er så hulens dyre, alt for mange bruger det som en extra indtægt.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis