spørgsmål til gulvarme ??

Hejsa Jeg har et par spørgsmål som jeg håber at der et par kloge hoveder som kan hjælpe mig. Jeg har et helårshus som jeg anvender som sommerhus, i mit badeværelse vil jeg have gerne have gulvvarme, da huset i forvejen bliver varmet op med EL, så er det naturligt at gulvvarmen skal føres i varme kabler.
Men, jeg har overvejet på langt sigt at få monteret en solfanger på taget (om et par år), ideen med solfanger er at den skal suppler gulvvarmen i badeværelse og køkken ( køkkenet skal jeg også først lave til næste år).

Så mit spørgsmål er følgende: Må jeg lovligt anvende kobberrør til gulvvarme ?, jeg har ligeledes overvejet PEX rør, men er bange for at kølemidlet der anvendes til solfangeren vil kunne påvirke levetiden på PEX røret.( da det er den samme væske der bruges til det hele)

Ligeledes kan jeg heller ikke rigtig finde ud af hvilken styring der evt. skal anvendes ? Det er mange informationer og jeg håber at det giver mening. Mvh Peder
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det er stadig lovligt at lave gulvvarme i kobberrør, men hvorfor ikke lige tjekke om der sker noget med pexén før du lægger kobberrørene, det ville jeg gøre.

Du kan jo også vælge at køre det over en buffertank og dermed over til vand i stedet for, så er der ingen problemer jo, også kan du optage den ekstra varme i dags timerne.
Det er dejligt med gulvvarme i badeværelset.
Men rent ud sagt er da da helt tosset at lave et dobbelt varmesystem. Hvor el-varmekablerne giver stabil varme - on demand. Og hvor det er temmelig tilfældigt hvad solfanger anlægget kan levere. Rent bortset fra at gulvvarmeanlægget vel er lukket i sommerhalvåret.
Hvis der skal være bare lidt økonomi i tingene kan du måske lade solfangerne være primær varmekilde for varmt brugsvand og supplerer med en el-varmepatron.
Men dyrt bliver det under alle omstændigheder.
Så langt så godt, grunden til at jeg overvejer solvarme til at suppler til gulvvarme er at ud fra hvad jeg har læst mig til og blevet fortalt af venner der har solvarme, er at det kan lever 30-40grader varm vand, hvilket er fint nok til gulvvarme.

Jeg vil lige sige tak for jeres gode svar, jeg går i tænke box om det skal udbygges til at omfatte brugsvand.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis