1lag 15mm fibergips - hvor tæt bør forskalling sidde?

Hej

90x250-15mm fermacell fibergipsplader på vægge. Pladerne er uden spartelkant og samles med fermacell klæbefuge. 2x2" forskalling på træskelet.

Hvad har Tømrerne her på siden erfaring med er det mest fornuftige mht. forskallingsafstand C/C- 30, 45, 60?
Umiddelbart er der foreskrevet 60 C/C, men bliver det solidt nok til at jeg får et pænt resultat der holder i mange år uden revnedannelse osv.?

Tak Rasmus
Hej 90x250-15mm fermacell fibergipsplader på... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, ikke kun prisen med også arbejdet med det, det er væsentligt nemmere at arbejde i ren gips, og syntes også det er nemmere at opnår et pænt resultat.

Men har heller ikke selv erfaring med fermacell gipsen, da jeg selv i stedet bruger alm. gips og vådrumsgips frem for disse fibergips plader.
Jeg har prøvet at sætte en stak fibergipsplader op. Vi kunne få dem billigt da de var i overskud fra et nybyggeri.
Fibergips er absolut ikke som alm. gips at arbejde med, men når man lige har prøvet at sætte de første plader op er det såmænd helt fint at arbejde med. Og giver også et helt fint resultat. Jeg vil påpege nogle ting:
1) Pas på, når du håndterer dem, de knækker meget lettere end man skulle tro.
2) Sørg for at bruge de rigtige skruer (mindre hoveder), da alm. gipsskruer er umulige at skrue langt nok i.
3) De skal saves.......
4) Den pølse overskydende lim SKAL DU LADE SIDDE! Når den er hærdet er den meget nem at knække af. Hvis du derimod prøver at tørre pølsen af ender du med at få et tyndt lag lim tværet ud på pladen og det er rigtig trælst at slibe ned. Hvis du knækker lim-pølsen af skal du kun spartle ganske lidt.
Alt i alt er de lidt mere bøvlede at sætte op end alm gips, MEN du skal jo kun turen igennem en gang og så får du også nogle lækre vægge du kan skruer næsten alt op på, selv køkkenoverskabe.

Og sidst: lad være med at få limen på fingrene, det skal næsten fjernes operativt!

Nåh ja... c/c på forskalling... kan ikke huske, hvis vi anvendte, men ville nok foreslå 45cm. Det er dog så lidt ekstra det koster.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du kan sagtens køre pladerne lodret uden underforskalling for langkanterne - klæbefugen holder fint, bare brug rigeligt af den og lad være med at fjerne overskuddet indtil den er hærdet - så knækker den af i lange strimler.

- 1 lag 15mm fibergips er billigere end 2 lag alm gips
- Materialet er stærkere, man kan anvende alm skruer istedet for dyre plugs+forboring når man skal hænge noget op
- Det lyddæmper bedre
- Er hurtigere at sætte op end 2 lag alm gips
- Involverer væsentligt mindre efterarbejde med spartling
- Fibergips efterlader ikke grobund for skimmel ligesom pappen på alm gips.

Som der også står i vejledningen er det kun de steder hvor du skal lave en klæbefuge at du bør save pladerne, til alle andre snit kan du anvende en alm stanley som ridsekniv.

Jeg har kørt med cc 30 for vandret gående underforskalling overalt i 140m2 overetage og det holder glimrende - men som du selv skriver fra vejledningen er 30 minimum for vådrum.

Og som der står - lad være med at få klæbefugen på hverken fingre eller tøj! - der er ikke rigtigt noget andet end måske acetone der "bider" på det.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Fantastisk gode råd!
Tusind tusind tak til jer begge
@ BOFH

Jeg er helt enig i, hvad du skriver, men du må da mene maximum og ikke minimum, for C/C afstanden i vådrum må da ikke være større end C/C 30 centimeter?
Så C/C afstanden må maximum være 30 centimeter?

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja, det er selvfølgelig max. afstanden
Jeg ville altid sætte fibergips op, fremfor almindeligt gips.

Det er da uhyre let at arbejde med, omend 15 mm pladerne er temmelig tunge at løfte.

En dyksav på skinne og tilsluttet støvsuger, så er du godt kørende. Skal du kræse, så skyder du gipsen på med klammere (træ skelet). Så går det satme stærkt. 

Mvh. Christian M
 

Fermacel lim er meget nem at vaske af værktøj og fingre med almindelig sprit. Jeg sætter lige nu nogle op. og vælger 40 cm lægteafstand da det er skråvægge og lofter. Der skal være synlige hanebånd, mange ovenlys vinduer m.m. så der er rigtig mange tilpasninger. For ikke at ødelægge " min krop " så bruger jeg 1200 x 900 x12.5 mm plader.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er vist en gammel tråd i der har vakt til live 

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også