gulv isolering/ dampspærre

Ja, så er den gal igen med dampspærren. Jeg skal til at isolere op under gulvet i stue etagen, i en gammel nyfundet kælderrum, som pt er fyldt op med murbrokker ( aner derfor ikke om, der er fugt problemer længere nede - men pt tyder det på der er fugtfrit( lugter ikke af kælder - men blot tørt og støvet) i en ældre ejendom ( 1903),og kan ikke rigtig hitte rede i om jeg skal bruge dampspærre eller ej. Jeg kan ikke komme til at lægge den på ovenfra og må gøre det nedefra. Der er ventilations riste i sokkel ( nogen stedder kampsten - andre steder mursten ( under jordniveau?!) og det vil være praktisk taget umuligt at gøre en eventuel dampspærre tæt ( men 99,95 %), da det er et virvar af krydsgående spær ( trappe konstruktion - ombygningsrester fra andre ejere) i forskellige højder - så muligheden for at få en dampspærre tæt helt ud i krogene er ringe. Jeg fristes derfor stærkt til blot at opspænde 2-3 lag rockwool og sidenhen sætte to lag gips op som loft og installere en ordenlig blæser nede i kælder rummet. Der er tilstødende gulvkonstruktioner som er ligeledes pt uden isolering - men uden ventilation da jordniveauet omkring huset med tiden er blevet hævet ( arbejder på at få den ned til det oprindelige; men det vil tage en del år - hviket vil betyde en del pr uden ordenlig ventilation til tilstødende gulv arealer) -
så?; dampspærre -  ikke dampspærre?! ( kan godt lægge den, men er bange for at ødelægge mere end at gavne)
Har læst en del af de indlæg der har været og jeg er fortsat i tvivl ( sidder bogstavelig talt ovenpå min dampspærre rulle og trummer fingrer; skal  - skal ikke.....!?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Start med at rydde op i kælderen - inden du fuldstændigt mister overblikket.
Dernæst kikker du her:  http://guiden.rockwool.dk/vaerktoej...risolering 
Dampspærre skal der være. 99,5 % er bedre end ingen %, langt bedre.
Du kan overveje at lave et salgs ophængt isoleringslag, men det kræver at du langs ydervæggen isolerer lodret op til gulvbrædderne.
Endelig kan du vælge den ultimative løsning og fjerne etageadskillelsen og lave et terrændæk.
arbejder også på at få ventilation ind i alle krybekældrer/ under gulve - men huset er et værre makværk af andres mærkværdige halve løsninger. Jeg lægger dampspærre lag og sørger for pt at der kan opstår bedre ventilation fra tilstødende rum og ind i kælderum indtil jeg har sikret anden ventilation. ( og dermed ud i det fri)
men hvad med kælder murene/ væggene - ved ikke hvornår de er fra men den ser faktisk sund ud ( et par enkelte sætningsskader et par løse flager kalk m.m men ellers tør og fin ( men om det er strålingsvarme ovenfra) der har holdt det hele tørt aner jeg ikke - men skal den ikke sikres mod fugtindtrængning udefra da den jo er under jordniveau?; og når resren af gulvene omkring bliver støbt og derved isoleret vil det så ikke give mulighed for fugt indtrængning?

( er igang med at rydde murbrokkervæk)

tak for super hurtig respons
mvh Roma
Det er ligemeget med fugtindtrængen udefra. Det er bla. derfor at der skal være ventilation mellem kælderbund og underside isolering.
Men det er rigtigt at der alt andet lige bliver mere fugtigt og koldt i krybekælderen. Det er jo præcs en konsekvens af at du efterisolere.
At holde varmen inde og kulden ude.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis