5w/40 olie

Hej, Min søn har lige lånt bilen til en tur på ca 700km hvor han lige havde fyldt 5w-40 olien til en dielse bil på vores starlet som normalt skal bruge olie til en bensin bil. Nu lyder motoren som et tærske værk kan der være sket noget med den? Og hvad skal jeg gøre? er det nok at tømme olien af og skifte olie filteret eller skal der andet til? /Thor
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så stor forskel er der heller ikke på Diesel vs. benzin olie. Men hvis den har mange km på bagen kan en 5W-40 selvfølgelig være lidt tynd.
Tømning pg påfyldning er nok, ingen grund til at skifte filter medmindre det er på de tider alligevel.
Der må være sket noget andet hvis det er så slemt.

Bent.
tænk tilbage til dengang du var ung: 700 km for fuld skrue eller noget der ligner. Bilen har været udsat for en sund gang motion, som den sikkert ikke har fået længe. Den sod der har pakket dine cylindre ligger nok på en tysk autobahn

ha ha uldal kunne ikke lade være med at grine (midt i sorgen men den gang var det sku min fiat 127 som skulle have skiftet motoren efter en tur(retur) til Dortmund. Må prøve at få skiftet olien som Bent siger og se hvordan det så ser ud!!! har ikke lige råd til en større omgang med bilen. He he og kone bliver ikke kaldt for racer mama for ingen ting.
Uldal, da jeg læste de første linier i indgangsbønnen var mine tanker straks som du beskriver!
At jeg overhovedet er i live i dag, kan godt undre mig, når jeg tænker på, hvor vildt jeg kørte som ung. Derfor låner jeg heller aldrig mine biler ud og slet, slet ikke til unge mennesker. Måske min gamle Land Rover bus, men den er der alligevel ikke nogen der har kørekort til!.  Jeg vil ikke være skyld i deres død og endeligt.
Ingen unge mennesker lever op til den tillid forældre viser dem ved at udlåne bilen!! og især ikke mig, da jeg var ung. Mine børn fortæller mig nu på deres halvgamle dage, at de overhovedet ikke var en skid bedre, selv om de også lovede højt og helligt at køre ordentligt. Den første gang knægten kom ud alene i en Jaguar, skulle den lige op og runde 200 km/t
Har I Jeres børn og biler kære, så lån ikke Jeres biler ud, og slet ikke hvis det er noget, der bare kan flytte sig nogenlunde.

Og Thor, indstil du dig hellere på at skulle en tur rundt til huggerne og kigge efter Starletmotorer. Men sæt hvalpen til at skifte motoren, så kan det være, han får lidt mere respekt for mekanikken og modererer sig og bevarer liv og lemmer.

Med venlig hilsen
ktm

ktm = du skal vide, at der runger store klapsalver mellem bakkerne herude på bø-landet.
tall_thor = Du skal passe på den motor, jeg mener der er noget emd at toppen elsker at revne. Men elsk nu dine børn og gi knægten den bil. Køb en ny over 200 år og tag konen med på en kærestetur i den til Paris

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis