Træbeskyttelse af alu-inddækkede rem-ender?

Hej Alle

I forbindelse med reparation af råd i rem-enderne på mit hus , har jeg fået skåret det yderste rådne træstykke af.

Herefter skal træet mættes med protox, men forinden der sættes aluminiumskapsler på rem-enderne, er jeg i tvivl om jeg bør give selve enderne en omgang med heldækkende træbeskyttelse.

Særligt er jeg i tvivl fordi mine remender er blevet skåret af idag (der var lang ventetid hos tømrerfirmaet så det er blevet noget sent på året), og protox behandling og evt. efterfølgende træbeskyttelse vil skulle ske over de næste par dage, hvor de jo lover regn her på sjælland.... remender stikker stadig 10 cm ud over udhæng.. dvs. regn kan falde direkte på dem, med protoxbehandling som eneste beskyttelse

jeg er virkelig i tvivl om det kan risikere at være en dårlig ide at smøre heldækkende træbeskyttelse på rem-enderne, der jo formentlig har en høj fugtighedsprocent.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nok ikke vælge at smøre noget heldækkende på nu, men vente til foråret eller sommer.
Men jeg ville helt sikkert sætte noget oven på, for at holde enderne oventørre.
Sæt evt. en plade over, der hælder ud ad og som er en del større end rem-enden

Med venlig hilsen
ktm

 

Husk lige at du skal ligge afstandsstykker mellem rem og alu-inddækningen når du har malet sidste gang. Så har remenden mulighed for at ånde og holde sig tør ved hjælp af ventilationen mellem alu og rem. Gælder både overside og endestykket.

Zaren

Tak for svarene
Ktm: der er tale om en forsikringssag, som jeg egentlig helst ville have afsluttet hurtigst muligt. derfor vil jeg helst undgå at vente til sommer, men jeg er helt med på at det ville have været bedst at få arbejdet lavet i sensommer og ikke her til næsten-vinter.

Papper: jeg er helt med på at der skal sættes afstandsstykker mellem rem og alu - jeg har afstandsstykker liggende klar.

Jeg har haft inddækket enderne samt ovenpå og på siderne med plastic de sidste par dage - sat løst på så der har kunnet komme luft til og tørre protox.

det jeg er mest i tvivl om, er om jeg kan nøjes med at have smurt protox på selve enden, og kun give yderligere træbeskyttelse på top og sider (delvist af visuelle årsager)...
jeg mener - selve enderne bliver jo inddækket af alu, og de kan vel lettest ånde hvis jeg IKKE smører træbeskyttelse på. - de har iøvrigt fået 3 gange protox behandling over de sidste par dage.

-har egentlig altid troet at man ikke smurte dækkende træbeskyttelse på inden under indækningen af rem-enderne, indtil den tømrer som har hjulpet mig reparationen, selv foreslog at jeg både smurte protox på og efterfølgende gav træbeskyttelse, før han kommer og genmonterer alu inddækning
Bortset fra at jeg ikke ved hvor lang tid der skal gå før Protox må overmales med træbeskyttelse.
Så er det da bare med at få smurt noget træbeskyrttelse på. Dæk af med plast som hidtil, så går det fint.
Uanset om det er sommer eller vinter tvivler jeg på at du overhovedet kan mætte en sådan remende. Den vil blive ved med at suge i laaaang tid, uanset hvor mange gange du smører på. Næsten.
Det er jo protoxen der udgør den egentlige beskyttelse, træbeskyttelsen er jo mest til pynt.
næh - det er jo lige det

Jeg tænker også at træbeskyttelse er mest til pynt (i forhold til Protoxen som er den virkelige beskyttelse)... og i mit tilfælde kommer der jo under alle omstændigheder en fin hvid alu-kappe udenpå remenden, så man kommer under alle omstændigheder ikke til at se "pynten".
- så jeg tror jeg bruger kræfterne på en 4. omgang protox overmaling og lader være med at male selve rem-enden med den hvide træbeskyttelse
Nemlig ja.
Protoxen gør mere gavn ved at blive smurt på træet.
End at stå i en dåse og blive for gammel.
Og blive smit ud af samme årsag.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også