Danaplus Wind transducer

Min  vindmåling til DANAVIGATE 3200 er stået af . Tror det er selve transduceren i mastetoppen der fejler. Er der nogen der har en sådan liggende som reserve eller har i hørt om nogen kan reparere den . Er vist nok svær at reparere fordi det hele er støbt ind i huset . Se billede

arhn

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var måske en ide at få målt, hvad giveren giver. Normalt skal den afgive 0-10V eller 0-24 milliamp. til regulering af signal. Der må stå noget på instrumentet. Men du skal regne med at, så små strømme har meget svært ved at komme gennem bare lidt dårlige samlinger eller kabelsko. Står der 0-10V på instr. så prøv at tilslutte 2 små 1½ V baterier, så skulle der komme udslag på
det. Måske bare en dårlig forb. Så er det bare at komme igang.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Har idag målt på Danavigate Wind transducer i prøvestand . 12 Volt sat på Sort og Brun og målt mellem Sort og Blå der ved impulser skal give mellem 0- 5 V- Målingen viser at der er 12 V også mellem Blå og Sort. Der må altså være en kort slutning . Man kan skille transduceren ad ved at tage bunden forsigtig ud (der hvor ledningerne kommer ud) men det hjælper ikke meget . Man kan se et par dioder og lidt andre småting, men det synes umuligt at reparere . Ærgerligt . Godt system Danavigate 32

arhn

Smid lige et billede ind (altså af de komponenter indeni) ... Der er forskellige måder tingene kan gøres på, så et billede kunne hjælpe på løsningsforslag

Vedlagt et par billeder af adskilt transducer set fra  top med vind propeller og bund med udtag til ledninger

arhn

OK, det er svært at se men mit gæt er så at du har en vindgiver der virker med en optokobler...

Hvis mit gæt er rigtigt så har du enten et roterende 'spejl' der er forbundet med 'rotoren' den virker med en reflektionsoptokobler (en firkantet 'dims' på ca. 5*5*5mm) hvor en lysstråle reflektreres når spejlet er lige foran optokobleren eller en gaffeloptokobler, der hmmm ligner en to-grenet gaffel hvor rotoren så har en 'vinge' der passerer in imellem gaflerne og derved afbryder lysstrålen...
En optokobler fungerer ved at en lysfølsom transistor er enten 'on' eller 'off' alt afhængig af om den får lys eller ikke, dette lys kommer så fra en infrarød lysdiode i optokobleren, så du behøver ikke noget lys udefra

Lysstrålen er infrarød, så du kan ikke se den!

Udgangssignalet skal så 'pulse' en eller flere gange per omgang på rotoren...

Hvordan finder man så ud af om skidtet virker?
1) Forsyningsspænding på
2) Forbind et multimeter (eller et oscilloscope hvis du har det) mellem stel og det ben der ikke er forsyningsspænding
3) Drej rotoren langsomt og observer om DC spændningen på det 3. ben skifter

-Hvis spændnigen er tæt på forsyningsspændingen hele tiden er er optokobleren sikkert død
-Hvis spændingen er tæt på 0 Volt (stel) så er der sandynligvis noget galt med enten 'pull up' modstanden (1 kOhm'en på dit billede - det er den der er brun-sort-rød) eller din modtager... Prøv at afbryde leddningen mellem udgangen og din modtager og gentag forsøget...

Skriv igen hvis der er noget du ikke forstår eller når du har prøvet hvad jeg foreslår

/Hideout

Annonce
Har forsøgt at sætte 12 V DC  på  Brun og Sort ledning og måle med multimeter om der er spænding mellem Sort og Blå  her var konstant fuld 12 V spænding . Betyder det at optokobler er defekt  og kan den skiftes ?

arhn

Det kunne det godt tyde på at den er, og ja den kan skiftes, men det kan godt blive til lidt af en opgave mad alt det 'klister' der er brugt...

Jeg vil forøvrigt forsigtigt spørge om du er helt sikker på at den skal have 12 Volt... Den ene modstand er på 180 Ohm, og den ville jeg formode er formodstanden til lysdioden, hvis jeg er rigtigt på den så tror jeg der løber rigeligt meget strøm i den lysdiode...

Hvis du kan komme til at skrabe det lim af der dækker komponenterne så kunne det være godt hvis du kunne måle DC spændingerne på begge sider af de to modstande...

Jeg er lidt bange for at der måske også er noget der er stået af i modtageren, men er langt fra sikker...

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis