vores oplevelser med pillefyr og solfanger fra scotte.dk

Hej "Lav-det-selv" folk,

Vi vil blot dele vores oplevelser og måske inspirere andre til at ¨gå "vores vej..."

Vi er et ung par som har et hus fra 1966 i 2 plan, 130 m2 stueplan, samt 110 m2 høj (2.30) kælder.

Vi har valgt at påbegynde en energirenovering af hytten for at nedsætte driftomkostningerne samt CO2 udslippet.

I vores ejertid (træpiller+solvarme) er varmeforholdet som følger:

I fyringssæsonen er hele stue etagen opvarmet til 23-24 grader, undtagen soveværelset 21-22 grader. Kælderen er opvarmet til 21-22 grader vinteren/fyringssæsonen over.

Solfanger har 2010 stået for alt varmtvandsproduktion+varme i badeværelser (2 stk) i perioden marts (hvor monteret) t.o.m. 1 Oktober hvor fyret blev tændt. (fyringssæson beregnes derfor her fra Oktober t.o.m. Marts) - skal nævnes, at solfanger til stadighed kan varme vandet op til +60 grader på en solrig dag, og det er jo så 500L af slagsen

Forbrug i træpiller sidste fyringsperiode start ? (varmtvandsproduktion) - Marts = 4500 kg/piller a 2 kr/kg = 9000 kr. (der var ikke monteret solfanger samt ny varmtvandsbeholder endnu)

Altså ved skift til pillebrænder+solfanger ligger vi en besparelse 24000 - 9000 Kr. = 15000 Kr. (se olieforbrug længere nede i indlægget)

Altså en besparelse på 15000 kr i en fyringssæson.

Dertil kommer udgifter til pillebrænder (13100 kr) komplet solfanger anlæg inkl. beholder (21500 kr + rør/fittings 3-4000 kr.) + isoleringen på loftet som har gjort sit (190 mm på 130 m2 = 7600 kr)

Så alt i alt har vores pille/solfanger installation kostet ca. 38500 kr + 7600 til isolering = 46500 Kr. - men såfremt der ligger en årlig besparelse på 15000 kr frem for olie er investeringen tjent hjem på 3 år.

Der kommer en "forventet" nedgang i forbrug af træpiller til produktion af varmtvand efter monteringen af solfanger samt ny beholder - dette vil dog først vise sig efter denne sæson

Oliebrug p.a. j.f. energirapport samt forbrug fra sidste samt forrige ejer af ejendommen:

med kælderen opvarmet ca. 23-24000 kr Olie /p.a. (oliepris på ca. 8-8,5)
uden kælderen opvarmet ca. 16-17000 kr Olie/p.a. (samme Oliepris)

Det kan ikke dokumenteres for varmeforhold i fyringsæsonen, men da vi har varme på hele boligen vælger vi at sammenlige vores forbrug med et olieforbrug på 23-24000 kr/p.a.

I begge tidligere ejerforhold var der 2 voksne på matriklen, som det er med os nu.

Da vi købte huset var forholdene som følger:

120 mm oprindelig Glasuld isolering på loftet (samlet i 5 bunker?!?!)
45-70 mm oprindelig hulmurs isolering (ikke sikker på hvor meget eksakt)
Oliefyr samt kedel fra 1966 samt en gennemstrømsvarmtvandsbeholder fra samme år.
Støbejernsradiatorer i begge etager (frem og retur løber uisoleret forbi et lags ruderne i kælderen)
Oprindelige Termoruder i stueetagen
Oprindelige et lags ruder i kælderetagen.

Forholdene som følger d.d.:

310 mm isolering på loftet (oprindelig 120 + yderligere 190 (2 x 95 mm) bats Rockwoll/Paroc)
Samme i hulmur (ikke plads til mere - har haft installatør ude for at tjekke)
Pillestoker/brænder (nbe) på oprindelig kedel (kedel efterisoleret med 95 mm brændsikre bats)
Ny 500 L instant varmtvandsbeholder samt 60 Vacum solfangerrør (nbe) på taget - ca 35 graders hældning næsten stik syd.
Stadig samme ruder i begge etager.
Frem og retur i centralvarmeanlæg stadig uisoleret.
Hej "Lav-det-selv" folk, Vi vil blot dele vores... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Mjaaee, din beregning kan jo diskuteres

Det er da klart at en helhedsbetragtning er jo det der beskriver virkelighedens verden. Men du må dog indrømme, at solfangeren er en ekstrainvestering, og det er alene den ekstrainvestering jeg fokuserer på, og det var den, jeg ikke kunne få til at hænge sammen i mit tilfælde, måske fordi vi ikke bruger alverdens meget varmt vand. Vi er kun 2 voksne i husholdningen.

Jeg kan jo kun tilslutte mig dine tanker omkring pillefyret, idet jeg har valgt den samme model

Mht. solcellerne har jeg ikke nogle særlig links. Jeg følger stundom lidt med hist og pist også i Tyskland, hvor jeg har en ide om, at priserne er lidt mere afmystificerede.

Jeg deler ikke dit pessimistiske syn på prisudviklingen på solceller. Da jeg i begyndelsen af 80erne købte min første mobiltelefon, Siemens NMT, kostede den små 40.000 kr.
Her fortalte den flinke sælger mig, at det var et kanongodt tilbud, og at priserne kun ville stige voldsomt i fremtiden. Så vidt jeg lige husker gik det ikke helt sådan??
Den første bærbare PC, en Commodore etellerandet, kostede mig 24.000 kr. i 88. Den kan ikke en promille af det en moderne til få hundrede kr. Her mente sælger også at jeg burde skynde mig at slå til.

En skønne dag vil Harald Nyborg og andre sikkert blande sig i det marked, og så er jeg sikker på, at vi får nogle gevaldige prisfald, som vi har set på utallige andre nye produkter.
Så længe et produkt er nyt, mystisk og spændende kan producenterne tage ubegrænsede beløb for det, som f.eks. i mit tilfælde med mobiltelefornen.

Mine tanker omkring solceller indkluderer dog ikke tilslutning til nettet, idet jeg tror, at det er en stakket frist, før den mulighed lukkes, desværre. Det går udelukkende på belysning, via led lamper, når de bliver til at betale, primært i mit værksted, hvor det koster rigtig dyrt i dag med alm. neomrør.


Med venlig hilsen
ktm

 

Ang. det med solceller til strøm så tror jeg også prisen vil falde. I tyskland er der flere og flere der får det, men de har også nogen rigtig gode tilskuds ordninger det er noget med at de sender alt strøm ud på nettet og får 0,44 euro pr. kw men det de slev køber til forbrug giver de kun 0,22 euro for. Det er så vidt jeg har hørt en 10 års kontragt de laver. Det at efterspørglsen der nede er så stor går vel også at prisen her hjemme vil falde.
Jeps, man ser enorme arealer på tagene på mange landbrugsejendomme i Tyskland, og den dag markedet er ved at være mættet nogenlunde, vil prisen på disse paneler givet vis falde.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis