Ventilator på badeværelse

Halløj! Er ved at lave/få lavet nyt badeværelse på 1. sal i vort hus - og spekulerer pt. over placeringen af ventilationen. Der har tidligere været en ventilationsskakt op gennem taget - dér, hvor vi nu vil have brusekabine. Har i princippet tænkt at bibeholde ventilationsstedet - nu direkte over bruseren - nemt og praktisk, da jeg så bare kan lade konstruktionen oppe over loftet på uudnyttet tagrum være. Men så er det, jeg tænker: man må da ikke have en elektrisk ventilator siddende ca. 40 cm fra en bruser, vel? Eller hvad? Én VVS installatør mente ikke, det var nødvendigt med noget elektrisk - bare en ventilationsrist var fint. - Så hvad er mest fornuftigt: At flytte ventilationen (helst ikke, men muligt) - ventilation uden motor - eller er der en måde, man godt kan have sådan én fugtstyret én siddende over en bruser på?? Og lige et tillægsspørgsmål: hvad er minimumshøjden for stikkontakter over gulvet i vådrum? (selvf. udenfor vådzone) Har søgt overalt - der må da være sådan et minimumsmål...? Adam

 Adam

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens få en ventilator som er beregnet til badeværelser, altså noget der kan tåle vand

Du kan få dem fugtstyret så den går igang når du bader - kører et stykke tid efter og så slukker
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du kan også have en sensor (hygrostat - fugtmåler) nede i badeværelset der styrer en kanal ventilator du sætter på røret oppe på loftet - så er du fri for den evindelige støj lige over dit hoved når du går i bad....

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Om der er behov for ventilation eller ej skal jeg ikke gøre mig klog på, men vælger du en 230V ventilator skal den sidde mindst 2.25 over færdigt gulv - hvor din bruser sidder er underordnet.

Angående dit tillægsspørgsmål, så er der ingen minimumshøjde for stikkontakten (om end nogle formentlig vil nævne fem cm).
Okay - tak...der er selvfølgelig en hvis logik i, at en dims til at fjerne fugt skal kunne tåle fugt
2,25-reglen undrer mig...jeg har da set ventilatorer, som ikke sidder så højt...

Mht. stikkontakt - så vidt jeg husker, regnes hele gulvet (og nogle cm op?) i et badeværelse som vådzone...så man skulle da lissom synes, at en kontakt også skal placeres med en bestemt afstand herfra? 5 cm må da være i alm. rum?

 Adam

Du kommer nok til at blive ved med at undres... ventilatoren i dit tilfælde skal op over 2.25 med mindre du naturligvis bruger en 12V ventilator hvilket det forhåbentligt har været i de tilfælde du har set den sidde lavere end 2.25.

Elinstallationer i badeværelser har intet med vådzoner at gøre - der er nogle områdeinddelinger fastsat på baggrund af brusehovedets normale placering, der angiver hvor langt fra brusehovedet stikkontakten skal placeres, men højden på stikkontakten er op til dig.

Annonce
Lige en kommentar / spørgsmål. De 2,25m der er angivet som minimumshøjde, må være når vi snakker om en ventilator placeret i bruseområdet/ vådzonen? Hvis man placerer den uden for bruseområdet / vådzonen er der vel ikke nogle regler om minimumshøjde, da der så ikke er risiko for direkte vandpåvirkning?

Mvh. Martin
Korrekt.

"Vådzonen" er da 60 cm fra brusehovedets normale placering. Kommer du udover de 60 cm er der ingen krav til højden på ventilatoren.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis