OSB som færdigt gulv?

Hejsa, er der nogen som har erfaring med at bruge OSB-plader som færdigt gulv. Jeg skal til at bygge et udhus, og da jeg godt kan lide udsenet af osb, så havde jeg tænkt mig at give dem en ordenlig gang lak. Jeg er indforstået med at samlingerne vil blive synlige. De vil blive monteret på strøer ligesom gulvspånplader.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det tror jeg godt vil du.
Men det handler mere om lakkens kvalitet og lagtykkelse end pladerne.

Ihvertfald har en del af mit stuegulv de sidste 20 år bestået af malet spånplade. Og malingen er ikke engang sliudt igennem endnu.
Det eneste problem kan være vandspild som trænger ned i revnerne. Og får pladerne til at bule op, (kvælle)
Du kan overveje at fuge sprækkerne mellem pladerne med "overlakbar" silikone og slibe/pudse det hele inden lakering.
Så skal det nok blive godt. :o)
Jeg har lavet et arbejdsbord af OSB plader, som fik 5 lag god skibslak, og en god kantliste i eg (der var i overskud fra et projekt i huset). Det har nu holdt i små 4 år, uden nævneværdigt slid.
Jeg ved godt at et gulv vil være mere udsat, men som hpox skriver, så brug en fugemasse i samlingerne. Her har du 3 valg:
1. du kan vælge en acryl fugemasse, som kan overmales, men findes mig bekendt ikke i transperent.
2. du kan lakere gulvet, og derefter lægge en transperent siliconefuge.
3. du kan lakere gulvet, og derefter lægge en sort siliconefuge ala skibsgulv bagefter.

Det er ligefør jeg får lyst til at lave et sådant gulv i mit værksted, istædet for det kedelige betongulv jeg har...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
4. Eller det mest rationelle.
Fuge sprækkerne, slibe hele gulvet inden første lag lak - fordi det jo er en meget ru overflade.
Og dernæst grunde med noget UV-bestandigt lak hvis den oprindelige pladekulør skal vare ved.
Og skipslak er helt sikkert rigtig godt, men osse rigtig dyrt så vidt jeg ved.
Findes der måske noget billigere?
En ubehandlet OBS plade har nu ageret tag på et kanin bur jeg lavede for 2 år siden. den er ikke pæn mere men den holder stadig.
Jeg er enig i at man som udgangspunkt skal sørge for at pladerne er plane og at der er limet/fuget mellem pladerne.

Jacob
Tak for jeres svar. Grunden til at jeg gerne vil bruge OSB pladen, er netop dens ujævne overflade, hvilken gør gulvet skridsikkert.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Den skridsikkerhed forsvinder når der kommer ½mm lak på. så har du bare et ujævnt glat gulv.

Jacob

Jeg kan lige tilføje at der kan godt være lidt forskel i overflade finish'en.
Jeg fik nogen OSB3 12.5mm plader fra 10-4 som vare meget glatte og fine i overfladen...jeg var faktisk lidt imponeret (se billede)...næsten lige så fin som en MDF plade!
Fik så forleden en plade fra baghaus, det var slet ikke så fin i overfladen. Men tilgengæld var den næsten blank i overfladen, næsten som om den havde fået lak. Den havde tydeligvis en anden overflade, om den behandlet eller om der bare var mere lim på overfladen kan jeg ikke sige, men den fra baghaus er givetvis mere modstandsdygtig overfor vand.

Når vi snakker til brug ved gulv, vil jeg mere at samlingerne slet ikke vil blive tætte og pæne nok. De skal evt. spartles. evt. med selvlavet træsmuld-lim-masse og så slibe bagefter.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også