2 motore på x aksen?

Hej,

Jeg går og overvejer at monterer en ekstra motor/kuglespindel på x aksen da jeg synes gantyen vrider lidt over den nuværende x spindel!
Men jeg er lidt i tvivel om de kræver en ekstra kontroller? eller de to motorer køre på samme kontroller?

På forhånd tak:-)

/K

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det korte svar er du skal have en extra controller, og køre den over A-aksen som så er slave af X-aksen


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Som Børge siger, så skal du bruge en extra controller/driver.

Hvis du bruger separate drivere kan du med fordel parallelforbinde dem til én Dir og Pul udgang på BOB, så du derved sparer to udgange. Jeg har selv gjort det da jeg ellers manglede udgange til at styre nogle relæer.

Som en vigtig sidenote skal det siges, at man bør undersøge om udgangene kan bære den extra strøm, inden man bruger dette lille trick. På et BOB med optokoblere er det ikke det store problem.

Hilsen Metalsnedker
Ja det er én løsning hvis man mangler udgange, det bør dog ikke normalt ikke være et problem hvis man køre en alm. 3.akset maskine, også selvom man har 4 steppere.
Ulempen er hvis man taber step på den ene af stepperne, så kan du ikke umiddelbart rette den op igen da du ikke kan styre dine steppere uafhænig af hinanden. Løsningen på det er så at slukke det hele og manuelt køre det hele tilbage til nul med hånden.
Men igen, er dit system trimmet rigtigt så taber du jo heller ikke nogle step og så er det slet ikke noget problem )


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Uanset hvilken metode man bruger, så kan man da ikke se om man har mistet steps på den ene eller den anden stepper?
Nå, jammen så prøv at lave en firkant, så vil det ret hurtigt vise sig om dine vinkler er 90' ...

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Annonce
Jeg mener bare at der i begge tilfælde flyder nøjagtigt det samme signal til hver driver og så er det vel hip som hap?
Nej...men det køre fint lige indtil du taber nogle steps på den éne motor....

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Jeg forstår godt hvad du mener nu med at kunne ret op på det igen, uden at skulle bruge håndkraft. Jeg har to mekaniske stop monteret i hver side og på den måde kan jeg fra tid til anden kontrollere om gantryen står vinkelret i forhold til basen. Det er lettere synes jeg :-) I starten brugte jeg også den med papiret og kalibrerede indtil jeg havde det samme krydsmål. Derefter monterede jeg stoppene ved at holde dem op mod gantryen og eftertjekkede ved at lave den samme firkant igen.
jammen så er vi jo enige
Når du så ser den er skæv, så går jeg ud fra at du slukker det hele og dreje på den ene stepper indtil den er lige igen, eller?





Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Ja, jeg slukker det hele og bruger en lille svensknøgle til at dreje bagakslen på stepperne. Med ét, møder man hård modstand og så kan det snart ikke blive mere nøjagtigt. Det er meget få steps det drejer sig om på ugentlig basis, men de er der...
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis