genveks + varme pumpe

Hej jeg har et genveks anlæg som sørger for at luften skiftes ud - det køre døgnet rundt - varmen bliver genvundet med en eller anden ukendt virknings grad - veksleren er en kasse på 50x50x100 cm og pænt isoleret m.m. så den er sikkert helt fin.

Jeg går og leger lidt med tankem om at eftervarme den luft som kommer ind i huset - der er naturligvis en el patron men den har jeg ikke lyst til at bruge - jeg kunne bedre forestille mig at bruge en varme pumpe - som skule være bedre for energi regnskabet.

jeg har et meget stort sort tagpap tag som vender syd/vest ca 30 grader hældning  - og kunne godt tænke mig at lave en hjemmelavet (LDS) udedel som består af nogle lange lige kobberrør som løber frem og tilbage et par gange få cm over taget - på den måde vil det tage varmen fra luften + jeg tænker at luften lige over det sorte tag altid er lige et par grader højere...det kunne sikkert også laves uden at skæmme bygningen

Kan man anbefaler at lave udedelen selv og så tilslutte en silvan varmepumpe til denne del - evt. få en kølemand til at tryk prøve og fylde kølemidel i.

til inderdelen ved jeg ikke lige hvordan man får energien ind i huset - men her kunne jeg muligvis også selv lave en indedel i kobberrør og montere i et stykke af ventilations kanalerne.

jeg har nogle konkrete spørgsmål.
1. rør dimmentioner (ude som inde del) f.eks. 10/1 mm kobber rør eller mindre ?
2. volumen af rør inde som ude - hvor mange liter skal der være inde/ude
3. kondens - det er vel kun på udedelen det er et problem....hvilket så ikke er et problem

håber der findes en varmepumpe ekspert som ved noget om dette - jeg regner ikke med at jeg skal hive de store effekt størelse ud af luften - måske omkring 500 w - bare lige for at hæve nogle få grader
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En sjovere ide kunne også være at lave det som et RIGTIGT LDS projekt og så benytte en brugt køleskabs kompressor - den er vel lige så god eller bedre end de billige kina modeller - specielt hvis man tager en fra et kvalitets produkt - styring kan jeg godt selv lave det er jo bare lidt elektronik som tænder og slukker afhængig af temperatur i forskellige følere.
Nu ved jeg ikke helt, hvordan din forestilling omkring det er, men du kunne jo få en højere temperatur på udedelen, hvis du indkapsler rørene i sort plexiglas eller klar, da dit tag er sort i forvejen, og du vil kunne se rørene. Altså skabe en form for "drivhuseffekt". Stillestårnde luft er varmt, men jeg ved ikke, om det vil skabe kondens, hvis rørene er kolde, eller om det kun er eventuelt, under opstartsfasen, eller under stilstand. Det kommer vel an på afkølingseffekten.

Du vil under alle omstændigheder hæve din temperatur flere grader med glas af en art udenom, end uden.

Jeg synes det lyder som et fint projekt, og jeg vil tro, det kunne komme til at virke ganske godt.

Almindelig sund fornuft er ikke ret almindelig.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis