brændeovn vs varmepumpe (luft-luft)

Hej

Min kæreste og jeg har lige købt hus, som er el opvarmet.
Huset er et typehus fra høm fra 1973. Imponerende nok har tidligere ejer kun brugt for 11950.- på et år, hvilket er incl strøm til alm husholdning, vandvarmer også naturligvis el-radiatorene.

Men mit spørgsmål lyder på om hvilken investering der mon ville være den mest fornuftige.
Vi vil jo gerne skrotte de gamle elradiatore helt, men spørgsmålet er om det kan betale sig at udskifte alle de gamle radiatore til nye med termostater der fungere, også smide en brændeovn op, eller om man skal pille alle radiatore ned, og sætte en varmepumpe op samt (med tiden) et varmeflytningsanlæg så man helt ville kunne undgå radiatore.

En investering med varmepumpe og varmeflytningsanlæg ville løbe op i 18.000.- incl montering, ved ikke helt præcist med en brændeovn, men mit gæt er at det må ligge i samme leje ca.

Men hvad er mon bedst, og billigt at holde kørende?
Hej Min kæreste og jeg har lige købt hus, som er... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er jo tydeligvis mange fordomme om varmepumper. En del mennesker der ikke har nogen erfaring med dem elsker at hade dem. Med hensyn til varmefordelingen, har det naturligvis stor betydning om huset er velisoleret. Hvis der er et stort varmebehov kan jeg da godt forestille mig at det er svært at holde samme temperatur i den fjerneste ende af huset.

Her er et eksempel på opvarmning af et hus på 107 m2 i vinteren 09-10: forbrug 1352 Kwh. I kr med vores el-pris 2460. Og nej- vi har ikke brændeovn eller anden supplerende varme.
vi bor på nuværende tidspunkt i et hus på 170m2, det er et hus fra 1970, og vi har en varmepumpe på henholdsvis 1 sal og nede i stueplan. og vi sparede en del strøm i vinteren 09/10 i forhold til forrige år som var langt mildere hvor vi i øvrigt havde gamle elradiatore som var fra da huset blev bygget. så jeg kan heller ikke se at det skulle være en dårlig investering når bare man køber en ordentlig en.
Men nej, man skal nok have sådan et varmefordelings anlæg med ventilations rør på loftet som flytter varmen fra stuen til de andre rum, men sådan et system koster 2000.
Skrevet af Håndværkeren på 20 okt 2010 19:00 
Træ til brændeovnen er efterhånden også blevet meget dyrt hvis du ikke selv har plads og tid til at stå og skære det op kløve det og opbevare det i et år (helst 2 ) inden det skal på ovnen. Så er grunden du bor på mindre end 1000 m2. så drop det og køb et varmepumpe anlæg med varme flytning. Det må i ikke vente med at indstalerer.

Der har efterhånden været mange argumenter mod selvskovning, men at matriklen skal have en bestemt størrelse er nyt.
Jeg har ikke en grund på 1000 km2, har selvskovet i 6 år og er ikke stødt ind i problemer af den grund. Hvad gør jeg forkert?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis