hvordan tilskærer man vinylgulv?

Hej nu er jeg nået så vidt at jeg skal lægge gulv i mit 'nye' køkken. Rullen med vinyl er 40 cm for bred. Væggene er rette til begge sider, sådan inden for 2 cm frem og tilbage, og jeg vil helst ikke have 5 cm brede fodlister på for at camouflere mine fejl.
Lægger jeg vinylen så den går op ad begge vægsider og presser ned og skær med hobbykniv? Kan det blive lige? Vinylen er meget tyk, ca 8mm,  og lidt skumagtig. Eller lægger jeg den ind til den ene væg og skær til på den modsatte væg og satser på at rummet er så rektangulært som jeg har målt det til at være? Skal der være koldt eller varmt? Ja, jeg lagde mærke til at vinylen ændrede viskositet, temmelig meget,  efter at jeg tog den ind i den varme stue.
Mvh
Helle på Møn

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du æ it så dom endda Ragnes
Ja det er bedst at lægge det op ad den ene væg, faktisk to vægge  (Vinkelen) og så tilskærer. Men du skal ikke skære på gulvet men oppe midt i buen der opstår når du trykker vinylen ned på plads. Og ja det ændre strutur når det er varmt, og så kan du også regne med at når du får det "gået" til så passer pengene. Uden 5 cm. brede feje lister

V.h.  Håndværkeren
Tak Håndværker! Jeg går i gang om få minutter,-skal lige have skiftet blad i skalpellen og hentet mit kamera i bilen....
Mvh
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

læg det til langs den ene væg
skær det til ca 2 cm for bredt
så skære du med en krumkniv ( IKKE med lige blad ) skråt ned i hjørnet så der er 2 mm luft til væggen , og så lister på bagefter
er der ikke 2 mm luft hele vejen rundt vil det bule i løbet af få dage

MVH
gulvmontøren
Hej gulvmontør, hvad er en krumkniv, jeg havde tænkt mig at bruge en skalpel, den er vel krum? 2 mm er ikke ret meget,-mon jeg kan ramme så fint første gang? Rullen er helt stiv indeni, så jeg må vel vente til i morgen til den har 'fået varmen'.
Mvh
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

en krumkniv er et blad der ligner en krog hvor selve skæret er indvendig i krogen
en god ide at vente til det er varmet lidt op , det er ikke så svært atskære , men pas på det kan også hurtigt gå galt , og det er jo ikke lige den nemmeste vinyl du har valgt at øve dig på
Annonce
Tak bredker, jeg ser, hvad XL har at byde på.
Mvh
Hellle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Hvis det er en Stanley kniv du bruger, kan du få de blade der er krumme så de virker på samme måde som en krumkniv. Kromkniven skal du sandsynligvis slibe op før den kan skære ordentligt.
Jeps, det er en Stanley....Takker,-nåede lige at se det før jeg kører....Mvh Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Så er gulvet lagt. Det blev næsten ok. Én lidt for hjælpsom medarbejder skulle lige tage og skære af ved dørene mens jeg var ude et øjeblik, jeg havde løsnet dørtrin og lister foran hjørneskab mm, da jeg kom ind var der skåret af lige foran alt, sådan ca en cm. Jeg sagde ikke noget, men har nok ikke set for glad ud for han fik travlt med at lave noget andet. Pis! Men så kan jeg også lære at svejse/lime vinyl, der er heldigvis en del rester til overs.
Nu skal jeg bare have sat køkkenskab, vask, opvasker og armatur op,-så jeg vender nok snart tilbage med et nyt problem;-).
Mvh
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

det nye problem har du vist allerede
hvis vinylen ikke er fuldlimet på må du IKKEsætte køkkenskabene ovenpå , vinylen må ikke låses fast , det skal kunne arbejde
vil du have skabene ovenpå bliver du nød til at fuldlime det
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis