Overfladebehandling Foldepropel

Hej , jeg har en Volvo Penta Foldepropel  hvor huset er af aluminium og de 2 propeller af jern. Maler dem hvert forår med x gange Lightprimer efterfulgt af et lag bundmaling . Hvert år når båden tages op er maling/bundmaling forsvundet fra propellerne indtil det rene jern .  Jeg har hørt at man kan få lavet en Forkobring af jernpropeller - måske også af selve huset . Er der nogen der har prøvet det med success ?

arhn

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er dine propelblade altså ikke af jern, så havde dit drev været tæret væk den første sæcon, de er at rustfrit stål og der er væsentligt forskel på de to metaller.
Jeg har set at man i dag kan købe noget specielt netop til propeller, der skulle erstatte primer og bundmaling. Det falder faktisk af i løbet af de første par gange du bruger motoren, bundmalingen altså, det er ikke beregnet at det skal kunne holde fast ved så høje hastigheder som en propel går.
Det du har hørt om at få lagt kobber på propellen, kan du godt glemme alt om, det er en proces man bruger i forbindelse med forcromning af alt andet end rustfrit stål (og aluminium) Når ting bliver forcromet bliver der først lagt et meget tyndt lag kobber på jernet, for at cromen kan binde.

V.h.  Håndværkeren
Jeg mener nu, jeg har set propelblade af stål, og mener de var lakerede med en speciel lak. Det er nok tvivlsomt, at det kan holde til evig tid, men det var måske bedre at finde en broncemodel, frem for at ofre for meget på den gamle. Det kunne indebære en tæringsrisiko at forkobre delene, der må være en grund til, at de er lavet, som de er.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
hvis malingen falder af kan det skyldes at overfladen er for glat til at vedhæftningen er ordenlig, den støbte jernpropel på min båd ser fin og nymalet ud efter nogle år i vandet og 235 køretimer, den har fået et par lag af sigmas epoxyprimer og to lag bundmaling af den giftige, hvis den er let slimet skal den bare køre i 2 min så er den skinnende ren.

Dr_Lyn
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Og så fik jeg lært det, det er ellers mange år siden man fandt jern til propeller totalt uegnet !

Ja VolvoPenta Foldepropel har aluminiumhus og jern propeller se vedlagte billeder og se hvordan maling er skallet af propeller efter een sæson . I foråret malet med 3 x Light primer efterfulgt af MilleWhite bundmaling

arhn

En gang sandblæsning, ville give en bedre forankring af grunderen.
Måske der kunne findes en grunder, med bedre vedhæftning end Ligth-primer.

mvh jens

det var sært, hvis det var mig ville jeg droppe primeren og give den en ordenligt omgang med bundmaling.
Hvis det stadig er intakt, så er det coated med et specialprodukt, det skal derfor ikke hverken slibes eller sandblæses.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også