Både og!
Er man rigtig meget doven og fuskeragtig og det er en skramler der bare skal hives igennem syn en enkelt gang mere, tjae så kan man godt snyde, lidt afhængig af, hvor i bunden skaden ligger.
Det er dog ret væsentlig at vide, om der ligger bremserør og ledningsbundter inde på gulvet, og om der er forstærkninger, man skal tage højde for.
Men hvis der er "fri bane", fugter man tæppet op med vand, og kan skære lidt af det syge materiale væk med forsigtighed, så man ikke skærer op i tæppet.
Ud med det afskårne og så kan man stille et par stumper karrosseriplade, f.eks. 10 x 100 mm på højkant imellem gulvet og tæppet, så man får dette løftet fri. Herefter kan man skære fri og få overblik over skadens omfang, og evt stille lidt flere støtter an, for at holde tæppet fri.
Herefter kan man svejse nyt materiale i. HUSK DOG AT HAVE SLUKNINGSMATERIEL KLAR. Pga det opfugtede tæppe og det næsten lukkede hul, er iltforsyningen til en evt. brand under tæppet ret begrænset.
Når hullet er lukket, træder man de indsatte støtter net og steder dem til hvile imellem gulvet og tæppet.
Ja ja, jeg ved det er noget fusk, men det kan være overordentligt tidskrævende at fjerne møblerne som sidder med totalt sammenrustede bolte/møtrikker og et "støbt væg-til-væg" tæppe.
Og endnu en gang, ja jeg ved det er noget fusk.!
Jeg har selv lige lavet gulv i min Range Rover, men med møbler og tæpper afmonteret!!