Varmeflytningsanlæg - virker de ok?

Hej

Overvejer at opsætte et varmeflytningsanlæg, som skal trække varme fra brændeovnen i stuen og fordele det ud til soveværelse samt til 2 værelser - altså til 3 rum.

Har kig på nedenstående fra Duka

http://www.dukaventilation.dk/PRODUKTER/DUKA-Varmeflytning/Pakkeløsninger-til-2--og-3-rum.aspx

Er der nogen der har erfaring med dette anlæg og kan sige om det er ok, og er der noget jeg skal være opmærksom på?  

Virker det som det skal eller er varmegevinsten minimal?

Hvordan med støj fra ventilatoren...er det et problem?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er rigtigt mange meninger om lige dette , rode selv med det sidste vinter men gik lidt kold ( hehe det blev sommer ) .
En del siger at det ikke larmer det store men man kan godt lige høre det , en del siger du skal vende detom så du pumper kold luft ind over din ovn , du skal huske at hvis du sætter det rigtigt op vil røg skidt med mere fra din ovn blive suget med op .
vil lige kommer med en ide som jeg selv gå og tænker på men er ikke 100% sikker på den holder vand.

Man kunne sætte en udblæsning en 1/2 til en 1 meter fra oven sætte et isoleret flexrør på, man kunne så sætte en ventilator på.
så kunne man pumpe kold luft ned oven på sin ovn og på den måde prasse varmen ud i resten af huset, på den måde fik man også frisk luft ind hele tiden.
Det er min ide men ved som sagt ikke 100% om det holder vand
og lige til sidst.
Jeg husker at have læst at du IKKE må sætte et varmeflytninganlæg til at pumpe varmen ind i baderum og rum du sover i
Jeg har faktisk sådan et anlæg fra DUKA. Efter 3 år er det endnu ikke lykkedes mig at få det til at virke tilfredsstillende. Forstået på den måde, at det var let nok at montere anlægget , isolere det osv. Men at få det til at køre, så det flytter noget varme, uden at støje så meget at det er generende... Se dét er problemet.

Hvis du vil købe det nævnte anlæg, så tjek priserne rundt omkring. Jeg kom til at betale knap 2.000,- mere for mit anlæg hos 10-4 byggemarkedet, end jeg kunne have fået det til andre steder. Havde endda spurgt om der kom kampagne-priser i nærmeste fremtid...

Fik i øvrigt også købt mig en hastighedregulering til ventilatoren. Hold da op.... Den ventilationsstøj som forsvandt når motoren gik ned i omdrejninger, blev så rigeligt erstattet af "interne lyde" fra ventilatoren. 

Jeg vil sige at man skal flytte den kolde luft hen til ovnen, og på den måde få varmen til at vandre "naturligt" gennem huset. Det med at flytte varm luft, er ikke let. Det der kommer ud i den anden ende er ofte afkølet så meget at det ikke giver mening at bruge strøm på at flytte det den vej.

Mvh Thomas Hansen

Annonce
Synes ikke rigtig jeg er klogere på om jeg skal opsætte et sådant anlæg. Er der slet ingen der synes anlægget fungerer når det trækker den varme luft væk Eller er et sådant varmeflytningsanlæg håbløst.......?

Er ikke vild med at skulle vende retningen så der blæses koldt luft ned, da det sikkert vil give nogle trækgener, da den i såfald skal sidde tæt ved vores sofa.

Jeg syntes du skal prøve det, det kan være det virker hos dig. Og skulle det gå helt galt, kan ventilatoren jo vendes, så den flytter den kolde luft.

Mvh Thomas Hansen

Skrevet af gumbas på 25 okt 2010 15:26
Synes ikke rigtig jeg er klogere på om jeg skal opsætte et sådant anlæg. Er der slet ingen der synes anlægget fungerer når det trækker den varme luft væk Eller er et sådant varmeflytningsanlæg håbløst.......?

Ja det er håbløst - Og ja det er penge ud af vinduet! Sådan er min erfaring - Var det svar klart nok  Kan godt fornemme, at det ikke er det svar du vil ha´ men det er altså min ærlige mening.

At vende retningen ér også prøvet hos os - Virkede heller ikke
Jeg monterede et Duka efter den anvisning der var med, at den suger varmen op fra stuen hvor brændeovnen står og rigtig nok, effekten er ikke så stor.
Men så læste jeg et sted at ved at vende motoren så den suger den kolde luft fra 1.salen, og blæser den ned over brændeovnen kommer der meget mere cirkulation og det virker fint.
MVH
Carsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis