Dampspærre og led-spots i kvistloft

Er ved at planlægge badeværelsesloft i en kvist og overvejer i den forbindelse hvordan jeg forener dampspærre og indbygningsspots.
Der er plads til 150 mm isolering og jeg vil bruge ledspots, som er godkendte til indbygning i isoleringen - de fylder maks 80 mm i dybden.
Den umiddelbare løsning ville være at montere 95 mm isolering, der på montere min dampspærre og dernæst montere yderligere 45 mm isolering.

Desværre er denne løsning ikke så ligetil pga kvistens konstruktion (se billeder).
Indtil videre er der monteret 145 mm isolering og påskruet forskalling. Tanken var så at montere dampspærren uden på forskallingen, men så skal der skæres huller til indbygningsspots.

I den forbindelse vil jeg høre om alternative forslag og gerne om der er nogen der kender nogle dampspærre-poselignende fiduser, som kan sætte op i isoleringen og som kan indeholde indbygningsspots og som jeg samtidig kan tape /  klistre min dampspærre fast i, så jeg opnår en tæt samling.

Det blev en knudret smøre, men den skulle vist være til at forstå.

VH

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Billederne glippede men de skulle være her
Jeg ville da bruge nogle små plastic skåle/spande/potter eller lign. til det, hvor du kan komme til at tape/lime damspærren tæt ind til.

Men det ville nok hjælpe med lidt billeder, hvis du får det til at lykkedes.


Så prøver vi igen

Overvejer netop den løsning, du beskriver, Koluda, men har i såfald ikke megen plads til kabler uden at komme til at skubbe på dampspærren.
 Det undrer mig umiddelbart at der ikke findes færdige cylinderformede plastikhætter eller lign til formålet.

VH
Har set elektrikerne kan finde nogle billige spand / potter til formålet engang imellem, ellers bruger de faktisk safebokse til formålet, da disse er nemmere at have med at gøre.
Annonce

LED spots, og 80mm dybde. Du kan få LED spots der ikke kræver nogen særlig dybde. Jeg har monteret nogle der fylder mindre end to gipslag, ca. 20mm vil jeg tro. Det er 1W/strømregulerede typer

Bemærkning omkring brug af lerpotter. Næppe relevant for LED spots, men blot til advarsel hvis nogen skulle få den ide at bruge det sammen med halogen spots.
En kollega var på et tidspunkt oppe på overloftet og opdagede tilfældigt at lerpotterne omkring spotene i badeværelset var opløste og nærmest smuldrede ved berørelse. Pga varmen. Der er en god grund til det ikke er tilladt!


 

jeg har lige monteret denne type spot
http://www.adayonthegreen.com.au/

har fulgte der en krave med som man bukkede sammen og førte op i hullet. den blev så klistret ned på dampspæren.
og hvis dampspæren max er 5 cm over loft sluttede dampspærkrave og spot helt tæt.

ellers kan man jo sætte en safebox over spotten hvor dampspæren bliver tapet til denne.
Decollage: Hvornår er det blevet ulovligt at bruge lerurtepotter?
Der er noget der hedder daxtor easy 2 light, som er en færdig cylinder formet inddækning til spots, de kan fås i max 25 w og max 35 w.

http://www.daxtor.com/index.php?option=com_content&view=article&id=51&lang=da

man kan også få pakningsring til dampspærren, som passer til.

http://www.elvvs.dk/category.3345.article.32032
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis