Rust i bagkofanger - rep / udskift

Hej
Roveren har i dag været til syn og blev betinget godkendt.
Synsmanden fandt rust på bagerste kofanger (undersiden) - jeg har så afmonteret og fjernet gamle dinitrol behandling så man bedre kan se omfanget .

 - Selve bilen er uden rust (se næste billede)  og gik igennem uden andre bemærkninger.

Han har noteret at det drejer sig om "08 Bagpanel zone C" - jeg er IKE ekspert på området men troede at et bagpanel var noget som sad fast i bilen - min kofanger kan jeg skrue ud med 4 bolte - har han troet at det var i bilen som der var rust ?, for hvis det er tilfældet så har han taget fejl - den er uden anmærkning af rust se vedlagte billede uden kofanger

og han viste mig selv hvor det var han havde konstateret det (altså det øverste billede)

Anyway, jeg har taget bagkofangeren af så man bedre kan se - nu melder spørgsmålet sig så om det er noget som man skal reparere (det sagde synsmanden) og i givet fald hvordan, eller om jeg skal gå ud og se om jeg kan støve en brugt bagkofanger op som er i bedre stand. - En ny kunne også være en mulighed, men jeg tror det bliver svært da rover som i sikkert ved ikke længer er en fabrik med reservedels lager i dk.

Giv gerne bud på hvordan det kan laves, og evt. bud på hvor jeg kan finde en brugt reservedel (hvis i ved hvor der står en rover 820 til skrot)
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
og her lige et forstørret detalje billede hvor man bedre kan se området med rust.

Det jo ikke ligefrem fordi der er overhængende fare for at det hele falder fra hinanden, men rust det er der da - bagsiden er pæn og uden rust, mens "undersiden" er angrebet - både i kanten og på fladen - det ovale hul og det runde hul til højre er blot ganske alm. udluftnings hul / dræn hul til vand.
Jeg fatter ikke med hvilken begrundelse at den er kasseret. Den har jo ingen sikkerhedsmæssig betydning.
Men nu er det jo skrevet, og så er det lettere at få svejst den smule rust.
Det der kan enhver der har rodet lidt med pladearbejde snildt klare.
Det skal du ikke være bange for!

Med venlig hilsen
ktm

 

Nej jeg forstår nu heller ikke at det skulle udgøre et sikkerhedsmæssigt problem - kofangeren sider jo stadig solidt fast og er ikke en del af bilens bærende element - som jeg ser det er det rent kosmetisk (hvilket kun ses hvis man kravler ned under bilen og kigger op under kofangeren.)
Et kort øjeblik overvejede jeg at køre retur til synshal med kofangeren og spørge om han seriøst mener dette udgør et sikkerheds problem...
Han har vel troet at vangen var en del af bilen (det troede jeg selv da han viste mig det) - syns manden kan trods alt ikke være ekspert i alle bilers konstruktion (er det en normal måde eller er det specielt for en rover at der sider en vange på plastik kofangeren)


p.s. kan man lovligt køre rundt uden bagkofanger - ikke at jeg vil det i længden, men det kunne være praktisk mens den bliver fixet.
Skrevet af j håndstad på 19 okt 2010 19:11
Jeg ville afmontere vangen fra selve kofangeren og så finde en pladesmed der enten kunne reparere vangen eller fremstille en ny.
Mvh Jørgen.

Jeg har nu tjekket - og vangen er nem at afmontere fra selve bagkofangeren - så står man med en vange som er ca. 10x7 cm og vel 120 i længden - rimmelig solid godstykkelse og vejer vel 7-8 kg

En bruger Mede har sendt mig en PM om en mulig løsning, jeg skriver lidt frem og tilbage med ham

Annonce
Det er fint du har fået en PM jeg håber det ender positivt.
Til orintering så har jeg 2 stk.udstødningsmanifold til Rover V8 til salg.
Mvh Jørgen.
En 820 er en 4-cyl Hondaagtig motor.
V8 manifolds kan nok lettere sælges via landroverklubbens salgsbørs. Jeg ved dog ikke om det er en eftertragtet vare, men der er der mange, der kører med Rover V8 motorer.

Med venlig hilsen
ktm

 

Så fik jeg fikset bagkofangen - jeg valgte i sidste ende at få nogle profer til at ordne det (frederiksværk karosserifabrik) - resulatet er ganske nydeligt (trods det at det ikke er synligt.

Nu kan den helt sikkert holde i mange år mere
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis