Skruen i vandet??

Der er en soldrevet båd der vil sejle jorden rundt - i hvert fald lant -

Den sejler kun på solenergi og en spand batterier.

Jeg forstår bare ikke konceptet i skruerne?. De sidder i enden af pontonerne og lige i vandoverflade.

De vil da ikke have kontakt med vandet i bølger. Og hvorfor ½ i vandet. Hvis det er pga. manglede motorkraft kan de da bare snurre langsommere nede i vandet.
Du kan se det på filmen her til højre ca. 1:45 inde

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er en soldrevet båd der vil sejle jorden rundt... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
der må være en form for kunstant elektronik i "skrue motorer"
for at undgå for meget pisken af vandet (modstand forsvinder)
skruen ude af vandet.?
jeg tyder på at halve skrue i vandet er at formindske modstanden i skovle effekten.
i skruen.!
og måske med lundtefart. 4 til 6 knop.!
Jeg tror princippet er som Anders skriver. Men et pudsigt klip du har fundet der, GRAND.
Jeg kom i tanke om, da jeg så klippet, at jeg engang havde set noget lignende.
Dog ikke højteknologi, som det klip du har linket til.
Her er billedet:

Ja, det er fra den gamle danske film "S/S Martha" fra 1967.
Fandt lige klippet;
http://www.youtube.com/watch?v=07Prftd2Fu8
Skruens plasken kan ses her: 0:32-0:50
Og her: 2:53-3:00.
Jeg ved godt, at det er fordi skibet ikke er lastet, at det ligger så højt, men måske har de dengang været mere energirigtige, end de lige var klar over, eller?

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Tja men der er en væsentlig forskel i skruens udformning der gør at de på "Martha" Bare pisker vandet hvor imod de på solar båden udnytter luften til bedre fremdrift. Dvs. at martha faktisk skal bruge mere energi end hvis skruen var helt under vand?

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -

Øv, så var de altså ikke så smarte i 1967..


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

ja som mand kan se har marta lagt længe uden balast siden den er så grønd i vandligen
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Hej med skruer der kører i overfladen.

Til hurtiggående både bruger man "surface piercing propellers" - Det ser mig lidt eksotisk og højteknilogisk ud.
http://www.francehelices.fr/surface-drive-system-uk.htm
Fordelen er (hvis jeg har forstået det rigtigt) at man undgår vandmodstanden fra propel-navet som er en meget væsentlig del af vandmodstanden ved høj fart.

På dette boat design forum diskuterer de alt muligt: http://www.boatdesign.net/forums/props/surface-piercing-props-5157.html

Jeg aner ikke om den soldrevne propeller har noget til fælles med dem til hurtiggående racerbåde. Sol-båden sejler formodentlig ikke vildt hurtigt, men derfor kan det jo være at det er en fordel alligevel.
Hilsen A

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis