Tag på skur (spærkonstruktion)

Jeg er gået igang med et "skur" på 4,8x7,4m og vil i forhold til beskrivelsen af hytten (gør-det-selv) ændre på taget.

I projektet fra bladet bruger de en limtræsbjælke på langs af skuret, hvor de så fæstner spær af 47x125mm.

Jeg vil istedet bruge almindelige reglær på 45x95 i følgende konstruktion:

Samling på midten (2x270cm reglær) med sømplader på 100x220mm og i top og sidder.

Det skal bære en tagbeklædning af tagpap og krydsfinér.

Er det godt nok og hvor tæt skal de i så fald stå, jeg regner med 60-70cm imellem ?
34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det med at samle den nederste "planke" er ikke anbefalelseværdig.
Din lodrette understøtning vil netop overføre et tryk direkte i samlingen og det il derfor let kunne trykkes ned. Der er kun sømpladerne til at give nogen egentlig strukturel styrke...

Generelt kan det ikke betale sig at lave spær selv. Spærfabrikkerne udnytter træet super godt og det hele laves maskinelt.

Og ikke mindst kan du med god samvittighed lade dem dimmensionere spærene og lade dem fortælle afstaden mellem disse.

Normalt står spær med en afstand C/C på 100 cm.

MVH Njord
Skrevet af njord på 18 okt 2010 14:51
Det med at samle den nederste "planke" er ikke anbefalelseværdig.
Din lodrette understøtning vil netop overføre et tryk direkte i samlingen og det il derfor let kunne trykkes ned. Der er kun sømpladerne til at give nogen egentlig strukturel styrke...

Generelt kan det ikke betale sig at lave spær selv. Spærfabrikkerne udnytter træet super godt og det hele laves maskinelt.

Og ikke mindst kan du med god samvittighed lade dem dimmensionere spærene og lade dem fortælle afstaden mellem disse.

Normalt står spær med en afstand C/C på 100 cm.

Det med samlingen kan du have ret i, jeg tænkte bare at sådanne 2 sømplader vil kunne klare den lodrette belastning.

Jeg har netop forespurgt på hvad spær til sådan et skur/anneks vil koste, så må jeg se, hvad de siger. Men det er nu også fordi jeg synes det kunne være sjovet at lave det selv .

Hvis jeg nu lavede et omvendt V fra top til midt på de to reglær det ville vel så være lidt bedre, evt. samle med reglær på hver side istedet, med ca. 50cm længde.

Jeg ville mene det ville være stærkt nok når de kommer til at stå så tæt (synes ikke de spær på huset er ret meget kraftigere) ?

En gitterspær konstruktion som du snakker om ville være væsentligt stærkere ja, både sidevejr/vandret belastning men også mod lodret belastninger.

Generelt kan det slet ikke betale sig at lave de nye spær selv, prisen på spærtræ + sømplader og søm plejer næsten at gå lige op med prisen på præfabrikerede spær, også har man en garanti for de kan holde til den vægte og det spænd man har oplyst ved ordreren.
Skrevet af Koludabyg på 18 okt 2010 18:17
En gitterspær konstruktion som du snakker om ville være væsentligt stærkere ja, både sidevejr/vandret belastning men også mod lodret belastninger.

Generelt kan det slet ikke betale sig at lave de nye spær selv, prisen på spærtræ + sømplader og søm plejer næsten at gå lige op med prisen på præfabrikerede spær, også har man en garanti for de kan holde til den vægte og det spænd man har oplyst ved ordreren.


Ja nu må jeg se, hvad spærfabrikken vil have for sådan en gang spær inkl. levering . Men, nu var det jo også om jeg kunne nøjes med standard reglar, når jeg står og kigger på T1 spærtræ og standard reglar kan jeg godt nok ikke se forskel, der er da knaster o.lign. i T1 træ også. Prisen for et GDS spær vil være ca. kr. 350,-, hvis man kan nøjes med standard reglar.
Du kan ikke nøjes med standardreglar til spær.
De to trætyper kan ikke sammenlignes. Skillerumsreglar kan have knaster så store som Rundetårn og være lavet af sorteringen lige før brændeovnsbrænde.
T1 træ er med et stempel, som helst osse skal kunne findes af den byggesagkyndige som udarbejder tilsatndsrapport om 20 eller 40 år.
Annonce
Skrevet af hpox på 18 okt 2010 20:45
Du kan ikke nøjes med standardreglar til spær.
De to trætyper kan ikke sammenlignes. Skillerumsreglar kan have knaster så store som Rundetårn og være lavet af sorteringen lige før brændeovnsbrænde.
T1 træ er med et stempel, som helst osse skal kunne findes af den byggesagkyndige som udarbejder tilsatndsrapport om 20 eller 40 år.


Ok, jeg troede, jeg kunne sortere de bedste reglar fra, men med spærtræ på 45x120mm kommer prisen så op på ca kr. 500,- per styk, er det så stærkt nok monstro ved en spærafstand på 80cm og 15mm tagkrydsfinér?
Konstruktionen vil så være denne:

Eller skal det være sådan her :

Tegningerne er bare principtegninger .
Kommer an på dimensionerne af dit spærhoved og spærfod, men der skal være 2 x 2 tænger hvis du bruger 45x95 regler til spær.
Hvor stor taghældning laver du ?

Du kan faktisk nøjes med at bruge en lodret post hvis du laver spærhovedet og spærfod af 45 x 195 og lodpost af 45 x 95mm spærtræ
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis