Brug af multimeter

Hej..

Ovenpå min tråd mht. køb af multimeter - http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/25/aft/160333/afv/topic, har jeg nu nogle spørgsmål vedrørende brugen af det.
Jeg har ikke købt det endnu, men derfor er spørgsmålene der alligevel...

1: Jeg har valgt at købe nogen lidt dyrere lithium-ion batterier med en kapacitet på 2900 mAh, kontra nogle af de billigere med lavere kapacitet.
Kan jeg på en eller anden måde tjekke dette efter vha. multimeteret, altså se om jeg har fået valuta for pengene eller er blevet snydt - og hvordan??

2: Jeg har læst en masse tråde herinde, specielt under bil-sektionen, vedr. måling af ampere på bilbatterier og jeg er fuldt ud med på at man ikke må måle direkte på et (bil)batteris poler, altså parallelt. Gælder dette også for mine "små" batterier, og hvad med ganske almindelige AA- og AAA-batterier?
Påtænkte multimeter skulle jo kunne måle op til 10 A, 20 A kortvarigt og så meget er der vel ikke i alm. små batterier... Hvis jeg skal måle amp. på mine batterier og det SKAL gøres serielt, kan jeg så gøre det vha. en modstand forbundet i serie eller hvordan gør jeg det bedst??
Man kan måske slet ikke måle ampere førend der er et forbrug?

3: Jeg undrer mig lidt over denne tråd -
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/af.../afv/topic, hvor Helja et stykke nede skriver "ingen modstand, ingen strøm". Mig bekendt er I=U/R.
Hvis vi siger at kroppen har en modstand på 1 Kohm får vi dette regnestykke 230 V/1000 Ohm = 230 mA, hvilket er rigeligt til at gøre skade.
Hvis vi nedsætter kroppens modstand til det halve (tykke gummisko eks.) får vi 230 V/500 Ohm = 460 mA = rigtig usundt.
Fjerner vi modstanden helt får vi derimod 230 V/0 Ohm = 0 A - og det er fordi man ikke kan dividere med nul, eller hvordan???

Så moralen er altså enten så høj modstand som muligt eller slet ingen overhovedet - eller er jeg helt på vildspor!??


___________________________________________________________________


 Hellere ha´ det og ikke behøve det, end at behøve det og ikke ha´ det..

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ad 1)
Hvis du ikke har tillid, bør du ikke købe.
Der findes mange modelentusiaster (Fly, helikopter, bil osv). De vil kunne guide dig, da der sidder flere med stor erfaring i forskellige batterimærker/typer.

Ad 2)
Et Lipo batteri kan give en hvis mængde strøm i en given tid. Normalt angives dette med antal C fx (20 C). Ved et 3.000 mA batteri kan det afgive 3.000 mA x 30 C = 90.000 mA eller 90 A.

Du må ikke aflade et Lipo batteri helt. Det tager det skade af og kan være svært at få ladet op igen, medmindre du har en lader der kan give batteriet en ladestrøm på typisk 0,1 A og som metalbatteri.

Lipo batterier er IKKE som andre batterier - de er fantastiske på mange måder, men har brændt flere huse ned pga. fejl overladning, stød/slag. Så en god ide er at læse en anvisning omkring brugen/teknologien inden du eksperimentere.

 

 

 

Tilføjelse:

30 C er hvad producenten garantere det kan belastet med i den tænkte tilfælde. Det kan sagtens trække mere, men ikke uden risiko eller skadevirkning til følge.

 

 

 

Tak for dine svar..

Jeg har fuldt ud tillid til forhandleren og jeg har brugt meget tid på at læse anmeldelser af batterier, typer, forhandlere, mærker osv. Så ingenting der. Heller ikke med hensyn til brugen!

Jeg vil bare gerne lære mit kommende multimeter at kende og lære lidt om HVAD jeg kan måle med det og så hvordan. Selvfølgelig ikke det helt basale, det kan jeg, men det med batterier/ampere optager mig meget.

___________________________________________________________________


 Hellere ha´ det og ikke behøve det, end at behøve det og ikke ha´ det..

For at måle batteriets kapasitet måler man den strøm den afgiver. det letteste er at tilslutte en 12v 55W bilpære og se hvor meget strøm der løber. og så måle tiden til spændingen er 3,5v f.eks.
den mest rigtige er at lave en konstant strøms generator. med den er strømmen konstant og ikke variabel som en følge af spændingen som en modstand.
Multimeteret kan bruges til at måle spænding med eller strøm. så man bygger sin konstant strøms generator, kontrollerer den med meteret og tager tid med et ud.

er du doven og vil kun kigge på dine batterier køber du en robbe powerpeak infinity 3. Den virker rigtigt fornuftigt. jeg bruger den selv.

Jacob
"Hvis vi siger at kroppen har en modstand på 1 Kohm får vi dette regnestykke 230 V/1000 Ohm = 230 mA, hvilket er rigeligt til at gøre skade.
Hvis vi nedsætter kroppens modstand til det halve (tykke gummisko eks.) får vi 230 V/500 Ohm = 460 mA = rigtig usundt.
Fjerner vi modstanden helt får vi derimod 230 V/0 Ohm = 0 A - og det er fordi man ikke kan dividere med nul, eller hvordan???"

ad1: 1 kohm er lavt sat. Men det vil du få at se når du har dit nye multimeter og måler modstanden fra hånd til hånd:-)

ad2: tykke gummisko vil forøge modstanden, ikke sænke den.

ad3: Hvis du fjerner modstanden har du ikke 0 ohm, men teoretisk "uendeligt" ohm. 0 ohm er en kortslutning.

Bent.
Annonce
@Jacob - Det vil altså sige at man kun kan måle et batteris ampere når det bliver belastet/afgiver strøm?

Ok, her er tingene som jeg efterhånden tror jeg har fattet dem - ret mig endelig hvis jeg tager fejl!:

Når man snakker om at der er strøm på et batteri og skal måle tilstanden på et batteri, hvad enten det er et stort bilbatteri eller et lille AAA-batteri, så måler vi batteriets VOLT, parallelt direkte på polerne, og glemmer alt om ampere (selvom man siger at der er/ikke er strøm på batteriet, så er det volt vi snakker om)..??
Hvis man vil vide hvor meget "guf" der er på et batteri, så måler man batteriets evne til at afgive AMPERE, multimeteret serielt forbundet med en genstand der bruger strøm og gør det over tid..??

Den med tidsfaktoren må du gerne udpensle hvis du gider.. :-)

@Bent - Rigtig set, gummiskoene isolerer selvfølgelig og gør det vanskeligere for strømmen at passere.

Jeg kan ikke følge dig i det sidste, men ret mig endelig, jeg er sikkert på vildspor. Som jeg har forstået det, så giver en kortslutning gennemgang)=ingen modstand. Hvordan kan det blive til "uendeligt" ohm (læs: kæmpe modstand)..??

___________________________________________________________________


 Hellere ha´ det og ikke behøve det, end at behøve det og ikke ha´ det..

@Jacob - Det vil altså sige at man kun kan måle et batteris ampere når det bliver belastet/afgiver strøm?

Ja. man "tæller" mængden af strøm et batteri afgiver. fra fuldt til tomt. det er på samme måde man måler mængden af vand i en spand. sådan ca.

Ok, her er tingene som jeg efterhånden tror jeg har fattet dem - ret mig endelig hvis jeg tager fejl!:

Når man snakker om at der er strøm på et batteri og skal måle tilstanden på et batteri, hvad enten det er et stort bilbatteri eller et lille AAA-batteri, så måler vi batteriets VOLT, parallelt direkte på polerne, og glemmer alt om ampere (selvom man siger at der er/ikke er strøm på batteriet, så er det volt vi snakker om)..??

Ja. men det er kun et fingerpeg. Man skal altid belaste for at få et mere nøjagtigt fingerpeg.

Hvis man vil vide hvor meget "guf" der er på et batteri, så måler man batteriets evne til at afgive AMPERE, multimeteret serielt forbundet med en genstand der bruger strøm og gør det over tid..??

Guf/godaw/juice/power vil jeg mene er den strøm batteriet kan afgive vedvarende til en forbruger uden at tage skade eller falde så meget i spænding (5-10%). belastningen bør være variabel. og her er 20A slet ikke nok.

Den med tidsfaktoren må du gerne udpensle hvis du gider.. :-)

et batteri på 2900mA/h kan afgive 2,9A i en time. lidt ligesom du kan hælde 10l vand ud af en gulvspand på en time eller et sekund. der vil stadig have været lige meget vand i spanden. Hvis hullet i spanden er for lille til at man kan hælde det ud på uendeligt lidt tid kan man sammenligne det med et batteris interne modstand. det er den modstand der begrænser din korsslutnings strøm og som giver spændingsfald ved belastning.

Jeg kan ikke følge dig i det sidste, men ret mig endelig, jeg er sikkert på vildspor. Som jeg har forstået det, så giver en kortslutning gennemgang)=ingen modstand. Hvordan kan det blive til "uendeligt" ohm (læs: kæmpe modstand)..??

Ved en korsslutning vil der altid være en lille modstand til stede. man kan sige at den ohmske modstand går mod nul. omvendt går en afbrydelse mod det uendelige i modstand.

for år tilbage gjorde jeg mig en del i rc ting. jeg lavede bla. afladningskurver over mine batterier. Disse kurver er ret interessante da man kan læse rigtigt meget ud fra dem. desværre har jeg pakket udstyret langt væk for ellers kunne jeg uploade en opladnings / afladningskurve for en lipo pakke.

Jacob
Tak for dine hurtige svar Jacob. Det lader til at jeg er på rette vej og lidt af lærdommen fra Teknisk Skole hænger ved... ;-)

Den med tidsfaktoren(2900 mAh = 2,9 A i en time) er jeg helt med på. Det jeg mente var at i dit første indlæg skrev du:
For at måle batteriets kapasitet måler man den strøm den afgiver. det letteste er at tilslutte en 12v 55W bilpære og se hvor meget strøm der løber. og så måle tiden til spændingen er 3,5v f.eks.
Det var det med tiden du skriver til sidst jeg godt ville have udpenslet.. :-)
Kan du give et eksempel.?

___________________________________________________________________


 Hellere ha´ det og ikke behøve det, end at behøve det og ikke ha´ det..

Nå du nåede at komme mig i forkøbet!! ;-)

Tak for dine fine svar, super!! :-)

___________________________________________________________________


 Hellere ha´ det og ikke behøve det, end at behøve det og ikke ha´ det..

Ja. men det er kun et fingerpeg. Man skal altid belaste for at få et mere nøjagtigt fingerpeg.
Hvorfor det, og hvordan vil man typisk gøre det, eksempelvis med et 4,2 V batteri??

___________________________________________________________________


 Hellere ha´ det og ikke behøve det, end at behøve det og ikke ha´ det..

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis