Brug af multimeter

Hej..

Ovenpå min tråd mht. køb af multimeter - http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/25/aft/160333/afv/topic, har jeg nu nogle spørgsmål vedrørende brugen af det.
Jeg har ikke købt det endnu, men derfor er spørgsmålene der alligevel...

1: Jeg har valgt at købe nogen lidt dyrere lithium-ion batterier med en kapacitet på 2900 mAh, kontra nogle af de billigere med lavere kapacitet.
Kan jeg på en eller anden måde tjekke dette efter vha. multimeteret, altså se om jeg har fået valuta for pengene eller er blevet snydt - og hvordan??

2: Jeg har læst en masse tråde herinde, specielt under bil-sektionen, vedr. måling af ampere på bilbatterier og jeg er fuldt ud med på at man ikke må måle direkte på et (bil)batteris poler, altså parallelt. Gælder dette også for mine "små" batterier, og hvad med ganske almindelige AA- og AAA-batterier?
Påtænkte multimeter skulle jo kunne måle op til 10 A, 20 A kortvarigt og så meget er der vel ikke i alm. små batterier... Hvis jeg skal måle amp. på mine batterier og det SKAL gøres serielt, kan jeg så gøre det vha. en modstand forbundet i serie eller hvordan gør jeg det bedst??
Man kan måske slet ikke måle ampere førend der er et forbrug?

3: Jeg undrer mig lidt over denne tråd -
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/af.../afv/topic, hvor Helja et stykke nede skriver "ingen modstand, ingen strøm". Mig bekendt er I=U/R.
Hvis vi siger at kroppen har en modstand på 1 Kohm får vi dette regnestykke 230 V/1000 Ohm = 230 mA, hvilket er rigeligt til at gøre skade.
Hvis vi nedsætter kroppens modstand til det halve (tykke gummisko eks.) får vi 230 V/500 Ohm = 460 mA = rigtig usundt.
Fjerner vi modstanden helt får vi derimod 230 V/0 Ohm = 0 A - og det er fordi man ikke kan dividere med nul, eller hvordan???

Så moralen er altså enten så høj modstand som muligt eller slet ingen overhovedet - eller er jeg helt på vildspor!??


___________________________________________________________________


 Hellere ha´ det og ikke behøve det, end at behøve det og ikke ha´ det..

Hej.. Ovenpå min tråd mht. køb af multimeter... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Hr. Nielsen på 18 okt 2010 22:36
Tak for dine hurtige svar Jacob. Det lader til at jeg er på rette vej og lidt af lærdommen fra Teknisk Skole hænger ved... ;-)

Den med tidsfaktoren(2900 mAh = 2,9 A i en time) er jeg helt med på. Det jeg mente var at i dit første indlæg skrev du: Det var det med tiden du skriver til sidst jeg godt ville have udpenslet.. :-)
Kan du give et eksempel.?


Hvis der løber en strøm på 2A i 22 minutter er der tappet 733mA/h af batteriet.
men strømmen falder jo mere batteriet bliver afladet pga. en dynamisk indre modstand. så derfor er det kun en ca måling.

Jacob
Skrevet af Hr. Nielsen på 18 okt 2010 22:41
Hvorfor det, og hvordan vil man typisk gøre det, eksempelvis med et 4,2 V batteri??

Man belaster batteriet med en modstand. her ville jeg nappe en på ca 20-50 ohm. Det er ok at have den parallelt med multimetret.
så løber der en strøm mellem 0,01 og 0,1C.

Jacob
Ok, jeg takker for dine svar.. :-)

___________________________________________________________________


 Hellere ha´ det og ikke behøve det, end at behøve det og ikke ha´ det..

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis