Underlig fejl på nyere køleskab - hvad kan det være?

Jeg har et 3 år gammelt ARDO køleskab (185cm, med 2 låger).

Først begyndte køleskabet fra tid til anden at klikke hvert sekund i det øverste skab samtidig med at lyset i skabet blinkede. Lukkede man skabet stod den grønne indikatorknap der viser drift også og blinkede, samtidig med at det klikkede.

Men pludselig i sidste uge kunne det nederste skab ikke køle. Flyttede alt i det øverste, men det varede kun 14 dage, så kunne det øverste skab heller ikke køle.

Kompressoren starter fint, men slukker hurtigt igen (efter MAX 1 minut). Det står bare og siger klik klik klik hvert sekund nu. Ingen køling overhovedet - de sorte ribber bagpå bliver ikke engang varme mere.

Hvad i alverden kan det være? Det er trods alt for tidligt at bytte et bare 3 år gammel skab synes jeg nok.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har lige erfaret at apparatet starter på sine unoder hver gang den skal køle: Så blinker dioden og lyset tænder og slukker. Når den ikke mere forsøger at køle, så blinker diode og lyset i køleskabet ikke mere....hmmm
At lyset blinker og det klikker , kan skyldes at der er en løs forbindelse.
Jeg tror ikke at kompressoren starter og stopper. Men at den prøver at starte og bliver stoppet af den interne sikring (Klixonrelæ) der sidder på selve kompressoren.

Er der en eller to kompressorer?
-Hvis der kun er en enkelt, tyder det på at kølemidlet er feset af. Så vil der ikke være nok til at køle to skabe, og derefter vil kompressoren blive varm. (som giver de symptomer med at starte og stoppe)
Du kan evt. måle på klemmerne til kompressoren.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Har lige fundet den gamle manual frem. I denne står der, at hvis grøn lampe blinker sammen med lyset, så indikerer det en sensorfejl.

Det lyder som om der er kølemiddel i. Det syder og bobler når kompressoren kører. Men efter ca. 1 minut begynder den at blinke og slukker så helt.

Termostat? Men hvorfor går det nederste skab først?

Et relæ...hvorfor skulle de udløse en sensorfejl?

Lorte-køleskab

Jeg skal ihvertfald aldrig mere have ARDO....

Glemte at tilføje: Der er EN kompressor. Det er bare sådan et 185cm højt skab med 2 låger/rum på samme maskineri.

Har du tjekket PTC start relæet og evt start/drift kondensator?

Køletekniker & Energiteknolog.

Annonce
er faktisk helt sikker på at det er kondensatoren! pris 45 kr.
Jeg tror nærmere at den sensor fejl skyldes at skabet ikke kan holde temperatur.

Hvordan tjekker jeg denne kondensator?
Enten kan du bruge et multimeter med kapasitetsmåler, ellers kan du gøre sådan her http://tkhifi.homepage.dk/simpelspeakermes/speaker-mes-simpel.html

ARDO er pr. definition noget bras..

Der er lavet på Merloni i Italien, hvor mange andre billige hvidevarer også laves.. Så mit råd er at droppe skabet og købe et kvalitetsprodukt..

Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

Lidt om mig her

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis