Hvilken forskallingsmetode er den bedste?

Hej

Jeg står med et lille projekt herhjemme, og er nu kommet i tvivl om forskallingsmetoden.

Direkte under spærene har jeg dampspærren, og derunder er planen 45x45mm forskalling og 45mm isolering imellem.

Men så er det jeg kommer i tvivl... bør jeg skrue gipsen direkte på min 45x45mm forskalling, eller er det bedste at skrue forskallingsbrædder nedenunder min 45x45mm forskalling?

Fordelen ved at skrue forskallingsbrædderne direkte under min 45x45mm forskalling er jo at jeg så holder 45mm isoleringen oppe med dem, hvor jeg ellers ville være nødsaget til at bruge ståltråd og klammer (korrekt?).
Ulempen er jo selvfølgelig at jeg mister et par cm lofthøjde. 

Hvis jeg vælger at skrue ekstra forskallingsbrædder op, hvad afstand bør jeg så montere den underliggende 45x45 forskalling med - eks. 60cm CC så det passer fint med isoleringens størrelse??

For en god ordens skyld må jeg hellere nævne at det er 15mm Fermacell fibergipsplader, og forskallingen den skal fastgøres til skal ligge med 30cm CC

Hvad er det bedste jeg kan gøre

På forhånd tak for hjælpen
Rasmus

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du skyder 45x45 forskalling direkte på spær, isolerer mellem forskallingen og sætter gipsen op. hvis isoleringen falder ned har du ikke skåret den stramt nok. Den kan sagtens holde sig selv oppe hvis du bruger Rockwool. Desuden forskaller man (jeg??) altid lofter med c/c 30 cm så det passer til 90 cm gipsplader
Fint fint, så længe det er lovligt og praktisk muligt, så holder jeg mig bare til den oprindelige plan med kun 45x45mm forskalling (30cm CC).

Nogen der har gode forslag til isolering, hvad er lettest og bedst at bruge til at isolere mellem forskallingen? (jeg har brugt Rockwool flexi batts indtil nu)
Om du bruger flexi a, isover eller knauf har ikke den store betydning.

Jeg er dog mest til isover, da denne ikke fnuller så meget, og derfor ikke har sammen tendes til at "hænge" med kanter henover forskalingen efter den er opsat.
Hvordan er det med lovkrav til ståltråd under isoleringen?
Man ser dem overalt men er det ikke noget lovkrav??

MVH Njord
Men ved en forskalling der er med C/C der er større?
Er der krav til forskallingens tykkelse?

MVH Njord
Tak for svarene.

Det var dejligt at høre at blot man overholder max 30cm C/C på forskallingen, så har man overholdt kravene.

Tak
Rasmus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis