Problemer med speedometer

hey, Mit speedometer er holdt op med at virke, har flakket frem og tibage med +/- 10 km/timen et stykke tid, og er nu helt dødt, sammen med trim. Omdrejningstæller og alt andet i instrumentbrættet virker. Jeg tænker at det er sensoren der er gået, lyder det fornuftigt, eller kan der være andre problemer, og hvordan kan jeg teste det? Nå kan jo lige tilføje at det er en corolla fra 96' ;o)
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Find ud af om der sidder en giver nede på gearkassen - hvis der gør der er der 3 ledninger på den - du skal bruge et voltmeter for at kontrolmåle på giveren, og tændingen skal være tilsluttet. 
start med at måle i forhold til minus - på 1 ledning er der 12 volt ca. på en af de andre er der lidt mindre (som regel omkring 10 V ) den sidste er en stelforbindelse (kontroller med voltmeter i forhold til plus)
Løft et hjul så du kan dreje det med hånden - mål i forhold til minus på den ledning der var lavest spænding på - når du drejer hjulet skal spændingen skifte mellem 0 volt og de ca. 10 V du målte før - gør den det er giveren i orden.
Find den samme ledning inde på dit speedometer og gentag målingen der - er det også OK der er dit speedometer defekt - køb et andet hos en ophugger eller spørg igen så skal du få adressen på et firma som reparerer den slags

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis