Tætning ved tagryg - Lysbro K21

Hej alle
Jeg er i gang med at give vores tag et "service" og har et par ting jeg ikke kan finde ud af.

Taget er et Lysbro K21 tegl tag (fals), og det har en tagryg der er lagt op i mørtel/cement.
Stenene er så tættet med en slags kit, det ligner noget bitumen med små flamingokugler blandet i.

1. Hvad hedder dette materiale og hvor kan man købe det?

2. Kan man på en måde sikre tagryggen bedre end med cement, altså kan man bore et hul og montere dem med en rustfri skrue + fugemasse i skruehullet?
Egentligt har jeg fundet en del der sidde løse, cementen slipper etfter nogle år har jeg hørt fra andre.

Håber på svar ASAP :-)

Carsten

 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, hvis du sidder overskrævs oppe på rygningen - i dag - kan jeg godt forstå at det skal være asap.
1. Det hedder rygningskit og var moderne for 20 år siden. Men det kan stadig købes i tømmerhandlen. Og det er noget værre smat at arbejde med. Så vidt jeg husker.
2. Er ikke sikker, men mener at rygningsstene ligger på en lægte. Men pas på du ikke revner rygningsstenen hvis du borer.
Hej, og tak for svar.
Jeg sidder ikke direkte på "ryggen" i dag, men fik muret stenene fats i går og ville så have fat i det "kit" i dag :-)
HADER bitumen, og tænkte nok at det var noget lort at arbejde med ha ha...

Jeg har et klinkebor og det kører lige igennem sådan en sten som smør, men der ligger ikke en lægte direkte under.
Længere nede kan jeg få fat i træværket, men måske man skulle holde sig til lægge det op i cement + kit.

Carsten

 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
Det er nu vist ikke bituminøs. Men det hænger lige så godt fast i tøj og hår som i tagstenene.
Ha ha...Jeg ser frem til "mødet" med materialet.. ;-)
Tak for svaret, fortsat god weekend,

 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
Fik fat i materialet, det hedder som sagt rygningskit, og jeg købte det ved den lokale XL byg til omkring 200kr for 5 "stænger"

Carsten

 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
Annonce
Ja, det er noget klistret stads, men klart nemmere at klare som GDSér end lave mørtel rygning.
hej
Koluda, det er de færreste murere,der laver rygningen korrekt, når den skal lægges i mørtel. Dem jeg har set (mange), har mureren fyldt helt ud. Det er jo ikke meningen, der skal kun mørtel under den "inderste" runding af rygningstegl. Men alle (også jeg ) kører skelskeen langs den yderste kant på teglet, men det er ikke rigtigt, kun hurtigst.
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis