Udvidelse af eksisterende sokkel

Hej

Jeg skal til at i gang med at ombygge et gammelt Johan Christensen typehus fra '63, og vil høre om der er nogle der har nogle tips og tiks til at udvide soklen på langsiderne så der kan opmures med mursten istedet for den eksisterende træfacade? Har lavet en tegning af projektet som er vedhæftet.

 Min ide er som følger:

1 : nedgravning til frostfri dybde = ca. 90 cm dyb og 30 cm bred, ud fra den eksisterende sokkel.

2 : Jævnt fordelt langs den eksisterende sokkel borer jeg armeringsjern ind og lader dem stikke ud. Ca. 5-7 cm. Dette for at der kan ske vedhæftning af cementen.

 3 : Støber op til hvor der allerede er støbt fra oprindelig sokkel.

4 : ( her er det jeg ikke helt er sikker på hvad der er bedst )

      1 : Støbe videre op langs de eksisterende fundablokke, dvs. cement uden på
         ( selvfølgelig med armeringsjern så der kan ske god vedhæftning )

        eller

      2 : murer med mursten og derefter pudse dem op så de ligner den eksisterende 
           sokkel

          eller

       3 : bruge gasbeton blokke der er skåret til i bredden så de ikke stikker længere ud  
           end de mursten som kommer ovenpå. Blokkene kunne evt også bores med
           armeringsjern.

5 : Opmuring med håndstrøgne mursten med efterfølgende filsning.

 Mvh Eriksen
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ikke bruge mursten i soklen, de suger fugt.
Støb det første stykke, og afslut med leca blokke, som soklen på nye huse.

Pas på med at grave ned ved den eksisterende sokkel, kun et lille stykke af gangen.

mvh jens
Det kan nok gøred på en eller anden måde.

Men hvorfor i det hele taget gennemgå alle de trængsler og pinsler med ny sokkel. Når der nu findes mindst et dusin måder at efterisolerer og forny din beklædning på.
Jeg nævner i flæng, TRÆ, X-finer, zink, kobber, glas, eternit, plast, (pu-ha), bitumenpap og hængetegl. Og aaltsammen monteret lodret, vandret eller på tværs. glat, bølget og i mange farver. Nu er vi oppe på mindst 100 varianter. Og iblant findes nok osse noget med pudsstruktur i overfladen.
Jeg vel anbefale noge i stil med vedlagte skitse. Herved får du en god isoleret sokkel svarende til dagens standard. Det er ikke nok at stritterne rager 5-7 cm ud, hvis du vil have god forankring. Hvis du lader dem rage 25 cm ud, kan de også bruges til at fastgøre de langsgående angstjern.

Jens

Venlig hilsen

Jens

Hej.

Det er jo noget af et projekt du giver dig i kast med....
Og om det kan betale sig økonomisk vil jeg nok sætte spørgsmålstegn ved, jeg havde valgt at efterisoler og igen sætte en eller ande plade beklædning op udvendigt. Det kan være en fibercement plade eller noget ander med lav vedligeholdelse.

Men det er jo ikke det denne tråd handler om men derimod det tekniske.

Føst skal du jo grave den gamle sokkel fri i små stykker af et par meter ad gangen og sætte en forskalling op for at du kan komme til at støbe. Når du så kommer op i terræn skal du have to lecablokke ovenpå hinanden i top. Og mon ikke du bliver nød til at sikre disse med nogle lange rustfrie skruer så du er sikker på de er fæstet til den gamle sokkel? Eller måske skal du anvende en flise lim eller lim til porebeton for at sikre de holder sammen med den gamle sokkel. Jeg ved det ikke men måske er der lidt erfaringer på dette område at hente et eller andet sted.

Selve opmuringen er ikke helt ukompliceret, eller rettere muringen burde ikke rumme problemer. Men der er jo ikke nogen murbindere fra din bagmur, så der må du skulle skrulle skrue disse i inden opmuringen. Og når du er igang så husk lige at der skal den nye standard i af isolering.....
På et tidspunkt kommer du til vinduerne og her skal der også laves en eller anden løsning.... Vinduerne sidder jo rigtigt i forhold til din gamle mur. Og den nye er noget tykkere. Akltså kommer vinduerne umiddelbart til at sidde noget tilbage i muren.
Igen er det værd at kigge erefter erfaringer og se om den løsning det er endt med er OK iforhold til den gevindst og investering der er i projektet.

Men grundlæggende et spændende projekt od sikkert noget mange vil komme til at overveje i årene der kommer. Energispørgsmålet vil helt klart tale for at efterisolere og hvis din beklædning er træt, så kan det klart betale sig at overvje en ordentlig isolering.
Men om den afsluttende klimaskærm så skal være sten, træ, ficercement eller??? Ja det er en hel overvejelse i sig selv.

God vind med projektet og kom gerne med dine overvejelser.
Smid gerne et par billeder af det eksisterende hus ind her. Der kan nemt komme goder arkitektoniuske overvejelser fra forskellige brugere... Og måske nogle erfaringer der netop belyser dine spørgsmål

Venligst Njord :-)

En glad amatør der gerne tager fat på udfordrende LDS opgaver.....

MVH Njord
Hej igen

tusinde tak for de hurtige svar, og ikke mindst jeres lyst til at hjælpe

Der er mange super gode forslag, så bær over med mig hvis jeg ikke lige får kommenteret i bund på dem alle.

Tror jeg vil starte med at vise et par billeder af husets to sider som bliver det udfordrende. ( plus selv følgelig alt det andet )

som det kan ses er det ikke synderligt kønt og ligner allermest et sommerhus. Derfor kunne vi godt tænke mig at der blev muret som skrevet i første indslag.

På det første billede kan det ses, at udhænget er langt, dvs at der er god plads til et ekstra lag mursten uden det kommer til at se mærkeligt ud, samt at jeg slipper for at forlænge spærrerne.

Vi påregner at nedtage alle vinduer med tilhørende mahogni inddækninger så kun det eksisterende skellet står tilbage, herunder  de bærende 4"x 4" stolper. Ved at fjerne dem får vi mulighed for at udvide muren samt ikke mindst at komme isolering i, hvilket der ikke er meget af pt. Vi regner med at bygge efter BR10 nybyg istedet for renovering, dvs. 300 mm i væggen, 400 mm i gulvet og 500 mm på loftet. Har regnet på det, og bredden på huset bliver faktisk kun reduceret med 10 cm på hver side, når det er vi får mulighed for at udvide med de små 11 cm i hver side som det ser ud nu. Og jf. kommunens hjemmeside, så er det muligt at udvide med op til 20 cm på det eksisterende uden det skal godkendes, kun anmeldes.

Mht til vinduer, ja så bliver der ikke lige så mange vinduer og slet ikke samme type som de eksisterende. Vi kunne godt tænke os et par høje gulv vinduer som på nedenstående billede.

Har nok nogle velfac eller unik funkis i søgelyset, med træ/alu og så i sorte.

Mvh

Eriksen

ps. tak jens for en fin tegning.

 

Annonce
Tak for billederne.

Som jeg tolker dine oplysninger så drejer det sig on en partiel opmuring. Altså reelt kun mellem de eksisterende murede gavle og tilhørende korte stykke facademur. Om du også ønsker noget lavet om i forhold til gavlbeklædningen ved jeg ikke, men mon ikke også denne beklædning er træt.

Kommenter gerne hvis jeg tager fejl.

Et par billeder der viser overgang mellem den eksisterende facademur og det træbeklædte stykke vil måske være fint for at belyse opbygningen af den nuværende sokkel.

Først vil jeg sigae at en udrykning af facaden på det stykke hvor du nu har træbekldning vil jeg ikke mene er nogen visuel ordentlig løsning!
Jeg tror du skal overveje en løsning hvor du erstatter den trætte beklædning og udskifter vinduerne til den type du gerne vil.
Om der er en indvendig beklædning der også skal skiftes kan jeg ikke sige, det afjhænger meget af stand og den nuværende opbygning.

For at få en flot og klædelig løsning vil jeg foreslå at I kigger på løsninger andre steder. Snup gerne billeder for at kunne snakke om hva der er godt og hvad der er skidt i det i ser. Og når I har snakket lidt igennem om hvad det er I ønsker så vil jeg tage kontakt til en arkitet og få et skitse forslag til hvad der er af muligheder og snakke lidt igennem omkring økonomien i forslagene.

Arkitekthjælp / inspiration kan i også få via Bolius.dk og i Byggecentrum har de ofte også mulighed for at man kort kan vende tanker omkring ombygninger med en arkitekt.

Din ombygning vil uanset hvad komme til at gribe voldsomt ind i forhold tilhusets fremtidige udseende og en helhedsorienteret og langtids løsning vil klart være at foretrække og med til at sikre husets fremtidige handelsværdi.

MVH Njord
Det ville i den grad være oplagt med en glasfacade. Evt. rykket en ½ meter frem foran den nuværende facade. Evt. kombineret med nogle zinkbeklædte partier. Så de passer til de nye tagrender! :o)
Som njor foreslår. Få fat i en ordentlig arkitekt til at hjælpe jer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis