Spørgsmål ang. lav-det-selv solfanger

Hej..

Jeg overvejer kraftigt at skulle igang med at lave solfanger til noget af gulvvarmen i huset.

Pt. har jeg følgende tanke:

En plade hvorpå der bliver lagt pexrør rundt, herpå kommer så en varmefordelingsplade, som evt. bliver malet sort??

Oven på det en plexi plade..

Kunne det udgør en solfanger??

Væsken der flyder deri kunne det evt. være kølervæske til en bil?? For at forhindre at det fryser om vinteren?

Hvordan undgår man det kommer til at koge på en varm sommerdag??

Det var lige lidt begynder spørgsmål, som jeg håber i vil give jer tid til at svare på.

Fortsat god søndag!

Jesper Pedersen

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En pex eller pel slange er ikke egnet til at skulle optage varme. Og du behøver ikke være bange for kogning på en varm sommer dag, inden du når den temperatur, tror jeg dit plexiglas er smeltet.

Hvis du vil lave noget seriøst, så skal du bruge kobberrør med øl dåser på. Dette kan du blot søge på herinde - eller på google, det er der mange der har lavet før.

Inkl. mig selv, og det virker fint.

Mvh Thomas Hansen

Kobberrør den er modtaget!

vi har fjernvarme pt. (en meget dyr fjernvarme) så hvodan får vi solvarmen til at arbejde sammen med det?

Jeg forstiller mig at jeg jo så skal have fat i en gammel varmvands beholder eller lign. hvor væsken i solfangerne varmer fjernvarme vandet op??

Jesper Pedersen

I første omgang skal du prøve at lave varmt vand til bad, osv. Kan du klare det 100% på solskinsdage, kan du fortsætte med rum varme.

Solfanger- brugt cirkulations pumpe- vvb- differensetermostat, samt lidt fittings til for tilslutning.

Det hele skal selvfølgeligt forbindes, så skal den termostat styre hvornår pumpen skal køre - altså når der er temperatur forskel.

Men har du undersøgt hvor meget du betaler pr. kw/mw du modtager, og hvor meget der rent faktisk er gebyre, administration, osv. Skulle du nu som så mange andre betale det meste i gebyre, bliver det svært at spare noget. Det var blot en lille oplysning.

Mvh Thomas Hansen

Det vigtigste er at der er mulighed for at trykket kan komme af hvis anlægget koger.

 

 

 

Okay.. Hvor kan jeg købe differensetermostaten? Er der en netside?

Jeg giver 420/mwh + Moms.. Og oven i den pris kommer så gebyrer osv.

Jesper Pedersen

Annonce
Som andre har været inde på, så er det meget omstændigt af tilkoble et sådanne anlæg til din eksisterende installation. Husk på at alle de penge som du ønsker at sparre, de skal først investeres i solfanger, rør, ventiler, termostater, ekspangtionsbeholder, varmveksler, og til sidst en hammer dyr vvs'er. Der kan derfor hurtigt gå nogle år før du faktisk begynder at sparre penge. Hvorfor ikke begrænse dig, for at fokusere på en ting, hvorefter der kan videre bygges. Som tidligere nævnt, kunne det være varmt vand til bad. Alternativt vil jeg foreslå at udvælge én radiator, hvis du har sådan en. Den kobler du fra dit eksisterende anlæg, og udelukkende køre på sol. Det betyder så at de andre radiatorer i huset, de må knokle mere eller mindre afhængig af afkastet fra din solfanger. Med denne model, så skal du kun koncentrere dig om din solfanger, en ekspangtionsbeholder (kan ligge på loftet eller i krybekælderen) og måske en pumple, med mindre du kan få din solfanger til at køre ved ren konvektion. Sådan vil du kunne mærke besparelsen inden for det første år, afhængig af hvad din solfanger kommer til at koste. Hvis du betvivler varmefordelingen i dit hjem, ved brug af denne model, så læs denne artikkel http://simpeltliv.dk/laekkert-indeklima-med-ventilator-lampe/
Tak for responsen..

Jeg vil nu state med varmt vand til et bad..

Jeg har redigeret lidt i et billede, for at vise sammensætning af delene.. Ville det mon virke?

http://billedeupload.dk/upload/files/2010-10/d4285c99.jpg

Den 3-vejs ventil skal så styres af nogen termostater, så når solvarmen ikke rækker så skifter den over til varmvands beholderen med fjernvarme..

Hvor skal ekspantions beholderen sidde??

'ville dette være et fornuftigt setup?

Jesper Pedersen

Meget fin tegning - du manger:
Expansions beholder, expansions beholder, tryk ventil, tryk ventil - dette er ekstremt vigtigt - taler af erfaring - flere cm vand i hele huset samt en dyr vand regning.

Lav aldrig et solfanger anlæg uden at trykket i både solkreds og varmt vands beholder kan komme af med trykket.
på din VVB skal trykket kunne komme ud med en tryk ventil på f.eks. 8-10 bar.
på din solvarme kreds skal trykket dels optages af en expansions beholder som sættes på retur vandet (den koldeste side) og en dels en tryk ventil på f.esk. 6-8 bar.
Temperaturen i sol kredsen kan snildt komme op på 150 grader på en solskinsdag - så pex rør kan kun bruges hvis du med sikkerhed ved at flowet i solkredsen ikke stopper.
solvarme variere meget i temperatur så vandet arbejder meget - hvilket det nok også gør i en normal installation.

Når det er sagt ville jeg montere en "mekanisk" 3 vejs ventil med fjernføler (den bruger ikke strøm og er derfor miljø venlig og skal ikke have noget elektronik) - disse findes i udgaver det passer til dit formål - hvis du skal have en ny VVB til din solvarme er det mest effektivt at benytte en kappe beholder.

her er et par billeder af mit til inspiration
http://picasaweb.google.com/autovalg/Solvarme
solvarme er i øvrigt yderst velegnet til at føre i gulvslanger i f.eks. en kælder - her kan næsten aldrig komme for meget varme ned og varmen gør kun at kælderen bliver godt stegt igennem (svampe/mug kan ikke tåle høje temp.)...her kan godt bruges PEX rør, men vil anbefale at det rør som føder pex rør ikke er isoleret de sidste 1-2 meter (så afgiver det den værste temp inden selve pex)

Nyttigt info

Jeg har ændret lidt på tegningen:

http://billedeupload.dk/photo/2010-10/687b0552/Solvarme.jpg.html

Er det rigtigt sat ind?

Det bliver en magnet ventil, evt. en motorventil som kun bruger strøm når den ændre status, da jeg har et IHC anlæg med touch skærm hvor det vil være rart at se status på osv.

Jesper Pedersen

Meget bedre - der findes tommelfinger regler for størrelsen af expansions beholder - kan ikke lige huske dem, men tror at min er omkring 18 L til en 300 L VVB - mener det er noget med at alt den væste som findes i solfangeren + lidt til skal kunen være i expansions beholderen - tjek evt. på www.vvfs.dk der er masse god info - de svare også gerne på konkrete spørgsmål om dimmentionering og andre ting - jeg var på et af deres kurser hvor jeg i ægte LDS ånd fremstillede min egen solfanger på batechs fabrik. - jeg ved ikke om de stadig har disse kurser, men hvis de har kan de godt anbefales
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også