Spørgsmål ang. lav-det-selv solfanger

Hej..

Jeg overvejer kraftigt at skulle igang med at lave solfanger til noget af gulvvarmen i huset.

Pt. har jeg følgende tanke:

En plade hvorpå der bliver lagt pexrør rundt, herpå kommer så en varmefordelingsplade, som evt. bliver malet sort??

Oven på det en plexi plade..

Kunne det udgør en solfanger??

Væsken der flyder deri kunne det evt. være kølervæske til en bil?? For at forhindre at det fryser om vinteren?

Hvordan undgår man det kommer til at koge på en varm sommerdag??

Det var lige lidt begynder spørgsmål, som jeg håber i vil give jer tid til at svare på.

Fortsat god søndag!

Jesper Pedersen

Hej.. Jeg overvejer kraftigt at skulle igang med... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
I øvrigt hvis du ser på mit billede af selve installationen - vil du se at på det ene rør nederst til venstre for expansions beholderen er 2 tilslutningsstudser med en hane imellem - disse bruges når du skal fylde frost middel i - man åbner de 2 tilslutnigns studser og lukker den mellemste hane - den øverste tilslutnings studs tilsluttes en haveslange som sættes ned i dunken med frostmidel - den nedest egør man de tsamme med, blot en tom dunk isteddet. man tænder så for pumpen som suger frostmidlet op - til slut efterfyldes med vand til kredsen er helt fyldt - fungere super godt
Det kan jeg godt se nu jeg nærstudere billederne.. Det var da en smart detalje

Så er det pumpen der sørger for at hive frostvæsken op af dunken og så kommer vandet jo automatisk ud af den nederste hane

Jesper Pedersen

jeps - glemte at sige at man starter med at "skylle" systemmet med rent vand, så kredsen fra start af er fyldt med vand, og går så over til at hive fra dunken med frostvæske - efter som blandingen er omtrendt 50% frostvæske og 50% vand kommer frosvæsken aldrig igennem - man afslutter naturligvis med at tilsætte vand fra hanen for at sørge for at der er overtryk på systemet.
Endu en tanke...hvis du går med seriøse tanker om solvarme - og skal ud og investere i fittings, VVB, pumper, styring, frostvæske m.m. vil jeg anbefale at du IKKE selv laver selve solfangeren - den udgør "kun" ca. 15-25% af den samlede kost pris - køb isteddet en mere effektiv færdig lavet f.eks. med vakum rør, de er blevet billige. noget andet er hvis man holder sig til total low-tech - f.eks. en solfanger som er tilsluttet swiming pool, have bruser eller kan tilslutte en eksisterende VVB m.m. - her vil en hjemmelavet være helt fint.
personlig stod anlægget i lige omkring 20 K - og her af var prisen for solfangeren omkring de 4000 kr - med en færdig "købe" solfanger vil jeg mene du får mere energi for dine penge når man ser på det samlede budget - f.eks. 17.000 kr kontra 20.000 kr.

Personlig ville jeg gå efter den solfanger som er pænest at se på, på husets tag - solfangeren er en øjebæ på taget - desværre. Velux laver nogen som integreres i taget - og mig bekendt er de ikke meget dyre end andre.
Okay men de paneler med vacumrør er det ikke speciel væske??

Har et kæmpe fladt tag på værkstedet som ikke kan ses, så udseendet kommer sig ikke så nøje

Jesper Pedersen

Annonce
så er det da bare op med 1 eller 2 af disse
http://www.vvfs.dk/product_info.php?cPath=24&products_id=17
jeg har ét panel af "gamledags type" på 3 m2 - fra April til september levere det alt det varme vand jeg kan bruge i sommerhuset, både vamt vand og gulv varme. - om sommeren mere end jeg kan bruge. - hvis det er til helårs hus vil jeg mene at 2 skulle dække behovet.

p.s. solvarme giver ikke nævneværdigt tilskud til opvarmning og slet ikke om vinteren - så det er primært velegnet til folk som om sommeren kan slukke for fyret og evt. kan slippe for at suplere med brændovn i overgangsperioden - vinter = ringe produktion af varme.
Når nu du skriver du har fjernvarme er det som nogle andfre tidligere i tråden har nævnt ikke sikkert det kan svare sig for dig - normalt siger man at solvarme kan konkurre på andre energi kilder UNDTAGEN fjernvarme, netop da du ikke har mulighedden for at "slukke" i sommer/forår/efterårs perioden - fjernvarme er der jo hele tiden... men der findes sikkert undtagelser så tjek lige inden du kaster dig ud i det store projekt - en nem måde er hvis du har en log over dit forbrug på de enkelte mdr. se hvad du bruger fra Maj til August (inkl) og regn så med at solfangeren kan spare dig for det - de andre mdr. giver det også lidt men ikke noget som du skal tage med i dit regnestykke - du finder sikekrt ud af at sommmer mdr. kun udgør en brøk del af dit samlede forbrug - et solvarme anlæg skal tjene sig selv hjem i løbet af min. 8 år for at det er en god forretning - ved fjernvarme spare du måske kun 1-2 tkr /år og så tager det (for)lang tid - men regn selv lidt på det
Jeg bruger April - August ca. 5mwh * 487.5 = 2437 ,- årligt sparet..

Grundet den lille besparrelse er det netop at jeg undersøger gør-det-selv delen..

Altså smide eks. 50m kobberrør på taget og købe lidt sage i gul og gratis..

Derved kan jeg have alle stumperne for ca. 5 - 6.000...

Har selv en del til anlægget liggende..

Man kan også mere sige det er for sjov skyld.. Det at lave anlægget og se at det virker.. At det så kan spare lidt vil jo være fint

Jesper Pedersen

jeg ville ikke regne april med i regnestykket - der produceres godt nok varme, men der er også tidspunkter i de andre mdr. hvor det ikke dækker behovet fuldt så det går nok lige op.

Men det ser da ud til at det kan lade sig gøre hvis du kan holde budgettet og få et rimmeligt udbytte - lidt afhængig af projektes størrelse og omfang er det dog ikke sikkert at du kan spare alle 2½ tkr/år - et hjemme bygget anlæg er måske ikke helt så effekttivt så du skal have nogle flere m2. ved traditionelle solfangere ville jeg sige 6 m2 afhængi af famile og hus størrelse - det er snart julefrokost tid så der er sikkert en masse øller som bare liger og venter på at komme op på taget - sjov det er det i hverfald
Dit anlæg er lige efter bogen, Niels Chr.. Dog er der ikke tegnet kontraventiler på diagrammet, men jeg kan jo se på foto at de er der.
777 -> Hvor skal disse kontraventiler sidde??

Jesper Pedersen

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også