kardanled kan ikke løsnes

hej, jeg skal have skiftet kardanled på min corolla fa 96' men jeg kan ikke få ledet fri af trækaksen. jeg har afmonteret hele aksen for at kunne komme til at krække/slå ledet af, men det er ikke lykkedes mig til trods for ihærdige forsøg. har prøvet at kile ledet af ved at sætte aksen i en skruetvinge og slå kiler ned mellem skruetvingen og ledet, men det rør sig ikke. Er der andre metoder der kan få låseringen på indersiden af ledet til af løsne sig?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det bedste du kan gøre er at sætte akslen i en skruestik horisontalt. Hold godt fast for enden af drivakselleddet, og klap den en ordentlig en med en god klaphammer på den inderste del af leddet (altså den del, der sidder tættest på akslen). Så burde den glide af.
Hvis det ikke lykkes, er der kun tilbage at skære hver enkelt kugle fri med en vinkelsliber, så kan du fjerne yderdelen, og så forsigtigt skære inderdelen i stykker på langs af akslen. Del den i 2 eller 3 stykker, men pas på ikke at ødelægge strålerne på akslen
Nu ved jeg ikke lige hvordan din trækaksel er udformet, men jeg har i en lignende situation gjort det, at jeg har åbnet skruestikken lige netop så meget at akslen kunne være der, men ikke knokkelleddet. Akslen sættes lodret ind i skruestikken, men uden at spænde.
Så har jeg tage fat i akslen, løftet den måske 20-30 cm og så hugget den ned, så leddet ramte skruestikken og gik fri.
Men er skidtet rustet sammen, duer dette nok heller ikke.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak, lyder som om det er forsøget værd, tror ikke det er rustet da det jo er total smurt ind i fedt
Ja de kan side utrolig godt fast,  metoden med at bruge skruestikken, til at banke den af på er ganske udmærket.

Nu volder trækakslerne på en Corolla, normalt ikke problemer, så en brugt fra et hug, kunne også være et alternativ...

Min 99'er Corolla havde jeg mistænkt, for et defekt knokle led, dog var lyden ikke helt "rigtig" problemet var et af gearkasselejerne, et ikke helt ukendt problem

mvh jens
og du er helt sikker på at der ikke sidder en låsering du skal udvide idet du trækker selve ledet af???

Sletskov

Der sidder en rund låsering, men den sidder inden i klumpen, så den kan man ikke komme ind til, så lidt rå vold det er vejen frem.

mvh jens
du kan vel ikke nå ind til låsering med låsering tang med vinklet spidser 90 gr.!
eller med behersket vold.
med skruestik og måske en 2 kg. mukkert. der kan tæske den ud.!!!!!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis